perjantai 24. syyskuuta 2010

PUUHAILE ITSELLESI MANKELI

Olet jo pitkään ihmetellyt, miksi Sinun vaatteesi ovat aina nuhruisen näköisiä ja ryppyisiä, kun muut kulkevat siloisissa asuissa kesät talvet. Syy on yksinkertainen: Sinä olet köyhä, joten Sinulla ei ole mankelia.

Kodinkonekaupat ovat kautta aikojen pitäneet mankeleiden hinnat pilvissä, ja näin mankelit ovatkin jo sukupolvien ajan kuuluneet sukukalleuksina samaan kategoriaan myöhäiskustavilaisten piironkien ja rokokoo-seslonkien kanssa. Sukulaissuhteesikin ovat mahdollisesti tulehtuneet perinnönjaon yhteydessä mankelin takia; siskotyttö / velipoika on saanut mankelin, ja Sinun osaksesi on jäänyt vanha risa pappa-Tunturi, tai 60-luvun alun Solifer -mopo.

Kärsinyt pappa-Tunturi


Mutta eipä huolta, mankelin voit toki tehdä aivan itse; eikä se ole edes vaikeaa, kun noudatat minun ohjeitani!

Mankelin teko on syytä aloittaa telojen valmistuksesta. Näiden rakentamiseen Sinun on haettava vesi- ja viemäriliikkeestä, tai rautakaupasta kaksi 60 cm pätkää, halkaisijaltaan 110 mm muovista viemäriputkea - mieluummin PEH -putkea, kuin PVC -putkea, PVC -putkessa on toisessa päässä muhvi, joka on sahattava mankelia tehdessä pois, ja näin mankelista tulee liian kapea Putkiin ostat vielä päätytulpat, 4 kpl yhteensä; alan liikkeissä tietävät kyllä. Seuraavaksi mittaat työntötulkilla mopon etu- ja taka-akselin paksuuden, sitten hankit rautakaupasta 1 m:n pituiset mopon akselien vahvuiset kierretangon pätkät sekä 4 kpl niihin sopivia muttereita ja aluslevyjä kumpaankin.

Vielä tarvitset 4 kpl 250 mm:stä pituista 8 mm:n kierretangonpätkää, mutterit ja aluslevyt niiden kumpaankin päähän, ja yhden ylimääräisen parin muttereita taka-akselin paksuiseen kierretankoon.

Vielä ostat samasta kaupasta säkin Parmu -kuivabetonia ja 4 kpl hyllyjen seinäänkiinnityskulmaa, tiedäthän, sellaisia ruuvattavia, ja niihin ruuvit. Ja siinä kaikki! Mitään muuta ei tarvitse ostaa kaupasta valmistaaksesi mankelin; sinullahan on jo mopo. Ilmastointiteippiä Sinulla varmaan on kotona. Jos ei vielä ole, hanki sitä rulla; ilmastointiteipille löytyy aina käyttöä. Naapurin rakennustyömaalta saat varmaan pummattua jonkun verran 7/8” -lautaa, ja muutaman hukkapätkän kakkosnelosta, pari metriä 2 mm:n surrilankaa, ja kourallisen 3” tai 4” nauloja. Vasarahan Sinulla toki on, ja pari jakoavainta.

Ja sitten töihin! Tee putkien päätytulppiin aivan keskelle akselikierretankojen kokoiset reiät ja poraa kakkosnelkkuun vähän isommat. Laita tulppa kummankin putkenpätkän toiseen päähän ja työnnä kierretanko sen läpi niin, että 10 cm kierteestä jää ulkopuolelle. Suojaa ulosjäävä kierre ilmastointiteipillä. Tue sitten kumpikin putki lankunpätkillä pystyasentoon ristikolle ladottujen kakkosnelosten päälle siten, että kierretangon pää menee lankkuun poraamasi reiän läpi alempien lankkujen väliin.

Kakkosnelkun nykyiset mitat eivät enää ole nuo 2” x 4”, vaan 50 mm x 100 mm, joten kahden lankun yhteenlaskettu paksuus on juuri tuo 10 cm. Kierrä ilmastointiteippiä putkien yläpäistä ylös työntyvien kierteiden suojaksi.

Seuraava työvaihe on putkien täyttäminen betonilla, eli betonivalu, niin kuin me ammattimiehet sanomme. Sekoita ämpärissä Parmu -säkin ohjeiden mukaisesti 12 l betonia ja täytä kumpikin putki tällä betonilla samalla kevyesti vasaralla putkea koputellen; näin saat ilman pois putkista, ja betonista tulee tiivistä.

Kun putket ovat täynnä, paina kierretankojen yläpäät tulppien läpi, heiluttele kierretangot putkien keskelle, ja paina tulpat putkien suille. Pyyhi kostealla rätillä betoniroippeet ja sementtiliimavalumat huolella pois putkien ulkopinnoilta ja jätä sitten betonivalu rauhassa 
sitoutumaan, meidän ammattimiesten termein sanottuna, eli ‘kuivumaan’, kuten amatöörit sanovat, noin viikoksi. 

Ja nyt mopon kimppuun. Oletkin varmaan miettinyt, mihin mopoa mankelin teossa tarvitaan. No, voimanlähteeksi tietenkin!

Pura moposta pyörät pois ja irrota pyörien navoista laakerit. Irrota myös takaiskunvaimentimet sekä takapyörän hammasratas; tätä tarvitset voimansiirtoon mankelin teloille. Jos Sinulla ei itselläsi ole hitsausvehkeitä, mene lähimmälle autokorjaamolle se hammaspyörä sekä yksi taka-akselille sopiva mutteri mukanasi ja pyydä siellä asentajaa hitsaamaan mutteri hammaspyörän keskelle.
Ketjuveto

Asentaja laskuttanee Sinua tästä parilla eurolla, mutta kahvi ja viinerikin voivat riittää palkkioksi. Keskikaljaa älä asentajalle tarjoa; ainakaan ennen hitsaushommaa. Paitsi, jos asentajan käden vakauttaminen sitä ehdottomasti vaatii.

Ennen kuin betoni mankelin teloissa on saavuttanut loppulujuutensa - mihin menee noin kuukausi - ehdit rakentaa mankelin telineen.

Telineen, eli mankelin rungon päihin tarvitset kaksi metrin pituista kakkosnelosen pätkää kumpaankin ja muutaman kymmensenttisen lankunpalasen, eli ‘nutikan’. Teippaa kummankin pään kaksi lankkua syrjittäin yhteen ja sitten nämä pariksi. Poraa syrjiin läpimitaltaan 8 - 8,5 mm reiät läpi 15 cm:n korkeudelle; yhtyeenteippauksella varmistat, että reiät tulevat samalle korkeudelle.

Lohkaise nutikoista pari milliä irrottamiasi laakereita kapeammat palikat ja poraa niiden keskelle myös reikä; nämä tulevat päätylankkujen väliin, jolloin myös samaisten lankkujen väliin tulevien alempien laakereiden ‘ulkokooli’, kuten me ammattimiehet laakerin ulkokehää nimitämme, puristuu tiukasti lankkujen väliin, kun ne liitetään toisiinsa kiristäen reikien läpi työnnetyillä ostamillasi läpimitaltaan 8 mm:n kierretangoilla. Toiset, ylemmät kiinnitysreiät on syytä porata vasta, kun telat ovat saavuttaneet käsittelylujuuden; tällöin saat mitoitettua ne oikealle korkeudelle.

Kun betoni on saanut sitoutua vähintään 6 vrk, telat ovat käsittelykunnossa. Telojen akseleihin kiinnitetään laakerit. Laakereiden sisäpuolelle kierretankoon ruuvataan ensin mutteri ja aluslevy.

Ilmastointiteippisuojaukset on tietysti poistettava ennen tätä toimenpidettä. ‘Sisäkooli’, kuten laakereiden sisäkehän ammattinimike kuuluu, saadaan tiukasti kierretankoakseleihin, kun akseleiden ympäri kiedotaan riittävästi ilmastointiteippiä.

Laakeripesät täytetään vaseliinilla ja laakereiden ulkopuolelle laitetaan taas aluslevy ja ruuvataan mutteri tiukalle pitäen jakoavaimella laakerin takana olevaa mutteria paikoillaan; näin saadaan laakeri tiukasti kiinni akseliin ja rasva pysyy laakerissa.

Mankeloimiseen tarvittava painokuorma saadaan mopon kunnostetuista takaiskunvaimentimista.
Hieman kunnostusta vaativat vanhat
mopon takaiskarit

Iskunvaimentimet asetetaan painamaan ylemmän telan akselia alaspäin. Ne viritetään mankelin rungon päätylankkuihin ja niiden yläpäätä sitovaan nutikkaan niin, että ne puristavat mankelin teloja yhteen väh. 20 kg:n voimalla. Iskarit saadaan pysymään lankkujen välissä surraamalla pariin kohtaan surrilankaa tiukasti lankkujen ympäri.

Ylempiä laakereita varten tehdään lankkuihin pitkänomaiset kolot ja lankuista tulee veistää sen verran pois, että iskunvaimentimet pääsevät toimimaan vapaasti.

Tämä ei ole timpuri.
Ihan vaan vihjeeksi:
timpurilla on keltainen
kypärä ja haalarit
Nyt vaan naapurin rakennustyömaalta hakemaan timpuri, eli kirvesmies apuun kootaksesi lankuista mankelin rungon. Tietysti voit yrittää kokoamista itsekin, mutta muista: minähän sanoin.


Tällä on kypärä
ja haalarit.
Mutta hei, tuohan on
sähkömiehen kypärä!


Valmiin mankelin kiinnität - tai kirvesmies kiinnittää - kätevästi ruokapöytään - umpipuinen pirtinpöytä on paras - hyllykulmaraudoilla pöydän pitemmälle reunalle n. 20 cm reunasta, ja nimenomaan sen oikeaan päähän niin, että akseleiden pitemmät päät jäävät pöydän reunan ulkopuolelle. Vetorattaan - eli hammaspyörän, kuten me ammattikielellä sitä nimitämme - ruuvaat sitten joko alempaan tai ylempään akseliin riippuen siitä, kumpaan suuntaan mankelin voimanlähde, eli mopo, paremmin sopii; joko etuhaarukka seinään päin, tai tupaan päin.

Jos seinään päin, niin on parempi, niin vetoratas ruuvataan alempaan akseliin. Lyhennä rautasahalla toista akselia niin, että vetoratas sopii paikoilleen. Vetorattaan takapuolelle tulee mutteri ja sen kiristys tehdään, kuten laakereitakin asennettaessa tehtiin. Mopon takahaarukka mankelin akselille ja ketjut paikoilleen, ja kas, mankeli on valmis!

Tieliikenneasetuksen
mukaiset peruutuspeilit
Vielä on syytä asentaa mankeliisi tielikenneasetuksen vaatimat - vaikka tieliikenneasetus ei koskekaan mankeleita - kunnolliset peruutuspeilit, jotta voit tarkkailla mankeloinnin etenemistä.



Sitten vaan, kun kuukausi työn aloittamisesta on kulunut, kaksitahtibensaa tankkiin, mopo käyntiin ja kaasua.

Mankeloimatonta
pikkupyykkiä

Ei kun mankeloimaan.

Mankeloituun
alusasuun
pukeutunut
neito
Ykkösvaihteella mankeloit tarkkuutta vaativan pikkupyykin ja paitasi, että särmäät pukusi sekä omat / vaimon / tyttöystävän (tarpeeton ylipyyhitään) sukkahousut.













Kakkosvaihteella sitten sujautat nopsasti sileäksi suuremmankin valkopyykin!



Lakanapyykki narulla
Mankeloituja
lakanoita
omenapuussa


Ruoanlaitossakin uusi mankelisi on oivaksi avuksi!

Itsetehtyä tuorepastaa
Mikäpä onkaan maukkaampaa, kuin juuri itsemankeloidusta tuorepastasta tehty lasagne tai tagliatelle!



Näin hauskaa Sinulla ei ole ollutkaan! Paitsi silloin, kun siskon rinnat jäivät mankelin väliin.

Ensi kerralla kerron, kuinka näpertelet muutamasta Melitta -suodatinpussista, kuminauhan pätkästä ja parista vanupuikosta näppärän suodattimen, joka suodattaa pesäpallon pois tiedotusvälineistä ja samalla pienoissukellusveneet kylpyvedestä. .

Ensio Olut

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti