Tuhannenkirjavia betonitolppia E 18-tien rampilla. Havainnekuva |
Näihin satojentuhansien hölmöihin sen tuhannenriemunkirjaviin
betonitolppiin vielä mennäksemme, esimerkiksi nuo kaiken osaavat ja mainiot ideanikkarit
Ensio Olut sekä taiteilija Olli Vaara ideoistsisvat vallan hetkessä valtatie
7 (E 18):lle Kyminlinnaan ylivertaiset ja ihan suoraan Hyväntuulentien rampille ja sitä pitkin muitta mutkitta, ilman sen kummempia krumeluureja Kotkansaarelle ohjaavat opasteet,
jotka tulisivat maksamaan vain murto-osan rippenen noista sen tuhannenriemunkirjavista
betonipilareista. Ottakaapa päättäjät ja viranhaltijat yhteyttä, eivät nämä
veijarit muuten ala, kun niin vallan vaatimattomia ovat. Ja taas riittäisi rahaa
katukunnossapitoon!
Palataanpa savisorateihin:
Nupukiveystä Kotkan Kirkkokadulla |
Monen vanhemman kaupungin katujen asfalttien alla on nupukiveys, joten antaa sen vaan kulua uudemman päällysteen alta näkyviin ja kaupunkikuva sen kun komistuu!
Ei sentään ihan näin kauas! Ei Ensio Olut sentään tuohon aikaan vielä edes ollut syntynyt, tässähän on selvästi tyrannosauri Rex hyppäämässä narua; ei kai pyörää vielä ollut silloin ollut keksitty? |
Vaan, kuka osaa enää tehdä savisoratietä, eli saveusta?
No, kukapa muu, kuin tietenkin tien- ja vesirakennusinsinööri Ensio Olut,
vaikka hän on kai jo ainakin vähän vanhuudenumpihöperö!
Kaikki muut, jotka ovat yhä hengissä ja ovat olleet itse saappaat
savessa tekemässä savisorapäällysteitä, ovat luultavasti jo vanhuuttaan
höppänöitä – Ensio Olut on ainoastaan umpihöperö. Näillä kahdella
kaheliustyypillä on se ero, että höppänä ei enää muista, umpihöperö taas
muistaa, ja kaikessa höperyydessään vieläpä kirjoittaa, minkä muistaa.
Jippii, nyt pyörä on keksitty! |
Ensio Olut oli tuolloin TVH:lla tiemestaripiirillä kesäisin
kesäpoikana. Ensimmäisenä kesänään Ensio Olut oli vasta 15 v. Ja mitäpä
tiemestaripiirillä tuolloin noina ammoisten aikojen aamunsarastuksessa kesäisin
tehtiin?
Mitäpä luulette? Tietystikö lakaistiin lakaisukoneella, vai savettiinko savisorateitä? Aivan oikein, tietysti savettiin savisorateitä!
Mitäpä luulette? Tietystikö lakaistiin lakaisukoneella, vai savettiinko savisorateitä? Aivan oikein, tietysti savettiin savisorateitä!
|
Kukkopilli |
Kun savenottopaikka on löydetty ja savenottoon lupa
maanomistajalta saatu ja saatu myös valtioneuvoston asetus maa-ainesten
ottamisesta 926/2005 mukainen lupa, ajetaan savi mataliin kasoihin kuivumaan ja
murenemaan ainakin kahden talven yli.
Virveli on rumpu, jossa ei käytetä kiveytystä |
ja
kehottaa maanomistajia korjaamaan tien- tai kadunpitäjän antamien ohjeiden
mukaiseen kuntoon tarvitsemansa maa- metsätalous sekä tonttiliittymärummut (Maankäyttö- ja
rakennuslaki (132/1999) 88 §), tai tienpitäjä poistaa ne
tienojien perkauksen yhteydessä; näitä tuiki tarpeellisia kunnossapitotöitähän
ei tietysti ole tehty, koska on pelätty kalliilla rahalla rakennettujen päällysteiden
menemistä rikki, tai peräti jopa tärviölle vallan.
Lautasrepijä |
Traktoriraavin |
Ensio Olut laittoi tähän tämän kuvan exmissi Sara Siepistä kun mitään aiheeseen soveltuvaa kuvaa ei löytynyt
|
No niin, nyt päästään itse saveukseen!
Kasoissa kuivunutta savea levitetään ajoradan
laitaan kuorma-auton lavalta tarpeen mukaan noin 100 – 500 kg/m. Tänäpäivänä tähän
löytynee monenmoisia teknisiä välineitä, mutta niinä muinaisina aikoina, kun
Ensio Olut näitä hommia teki, kaksi apumiestä – yleensä ns. ”kesäpoikaa” – löi
lapioilla silmämäärin saven auton lavalta, jonka lavan perä oli kavennettu
perälautaa sopivasti auki pitävällä vinolla lankutuksella noin kolmasosaan,
turvanaan ainoastaan putkesta tehty hiekoitushäkki.
Anekdoottina kerrottakoon, että kerran, kun Ensio
Olut oli lavalla lyömässä savea alas, savi ei ollutkaan riittävän kuivaa
valuakseen normaalisti.
Ensimmäinen Suomessa valmistettu Tiekarhu vm. 1925 |
Lokomo AH 145 perässään karheenlevitin |
Edwin Linkomies |
Ensin murske höylätään karheeksi ajoradan keskelle,
tie kastellaan hyvin ja sitten savi levitetään tiehöylällä kaistalle. Murske
karhutaan (vert. Tiekarhu edellä) karheelta saven sekaan, kastellaan lisää ja savi
sekä murske sekoitetaan siirtämällä sitä tiehöylien terällä toiseen suuntaan ja
hiipalla toiseen. Tätä jatketaan, kunnes materiaali on homogeenistä, eli mennyt
tästä edestakaisin höyläämisestä aivan sekaisin. Kahdella tiehöylällä saadaan
tien molemmat kaistat samanaikaisesti kuntoon.
Mansikkapellon tyttö |
Tulevaisuudessa kai sitten tule enää löytymään tien-
ja vesirakennusinsinöörejä (nyk. kai titteli on kai yhdyskuntatekniikkainsinööri AMK, tai joku sellainen),
jotka olisivat tehneet itse kaikkia niitä töitä, joihin alaisiaan
esimiesasemassa sitten patistavat.
Kolmas ”kesäpoika” oli pumppumiehenä, joka pumppasi
Bernad-dieselpumpulla järvestä, joesta tai lammesta vettä tietä kasteleviin
kasteluautoihin ja vietti kuumina kesäpäiviä kuormien välit yleensä järvessä,
joessa tai lammessa. Tässä hommassa Ensio Olut oli vallan kuha!
Ruokatunneilla ja kahvitauoilla koko
tienkunnossapitoväki kokoontui yhteen – yleensä vedenottopaikalle – ja
vanhemmat miehet alkoivat puhua leveitä. Tällaisista rattoisista tarinahetkistä
Ensio Olut on ammentanut monet jutunjuurensa.
Kun savi on vihdoin saatu sekoitetuksi murskeeseen
ja tien pinta on yhtä lillinkiä, on kalsiumkloridin, eli "kesäsuolan" kylvämisen aika.
Kalsiumkloridi sitoo veden ja liikenne pääsee tiivistystyöhön. Kostea savisora jyrääntyy liikenteen alla tiiviiksi, eikä ala pölytä.
Kuitenkin, koska kumipyöräjyriä, ”kumijusseja”, seisonee ihan vaan vallan käyttämättöminä asfalttifirmojen varastoissa ja raskaan maanrakennuskaluston vaihtokonekentillä, nämä tulisi ottaa käyttöön savisorateiden tiivistystyössä, ”jungauksessa”, kuten me ammattimiehet tiivistystyötä tapaamme nimittää.
Mosse ja Ifa |
Vasta tämän jälkeen voitiin laittaa vasta savetusta
tiestä varoittavat liikennemerkit pystyyn.
Traktorilla vedettävä raskas tielana |
Kun ennen ensimmäistä saveusta perustyöt tierungon kuivatuksineen on tehty kunnolla, seuraavina keväinä nostetataan ojiin valunut kulutuskerroksen maa-aines ja isäntien sinne pelloiltaan viskomat, edellisenä vuonna pelloille lingotut kivet tiehöylällä vain takaisin tielle, lisätään tarvittava määrä savea, kastellaan, sekoitetaan ja lingotaan tieltä kivet taas pelloille.
Oikein sitä kaiholla muistelee, kuinka kesäsuolan
puhkiruostuttaman Anglian rättirengas (ristikudos-) inisi ja ikään kuin lauloi
riemulaulua tasaisella savisoratiellä!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti