Maanrakenuskalu, KKMP9K |
Maanrakennuskalustoa vaan jäi sinne Jumalniemen kärkeen, nyt siis uutukaiseen Jumalsaareen. Otettiinko esimerkkiä Aku Ankasta, joka lattiaa maalatessaan on niin usein maalannut itsensä nurkkaan.
![]() |
Kaksi maanrakennuskalua, telakuormaaja eli raksa ja kuorma-auto, yhteensä maanrakennuskalusto |
Vaan miten koneet saataisiin sieltä pois?
Odotetaanko ”maalin kuivumista”, eli seuraavaa jäätalvea?
Eipä huolta, Ensio Oluella on niin keinot kuin konstitkin hallussa: Kaarisilta -sellainen koristaa kanavaa niin, ja tuo uljautta ulkoasuun!
Ostetaan Turusta se Myllysilta - tai paremminkin sen piirustukset - ja rakennetaan tuo Jumalniemeen, ja ei aikaakaan, niin Jumalkanavan yli johtaa ylväs kaarisilta!
![]() |
Kaarisilta, tässä esimerkkinä Turun Myllysilta |
Eikä mikä tahansa kaarisilta, vaan Jumalkaarisilta!
Sillan kaari on vaan ikään kuin alassuin. Kaarisilta mikä kaarisilta, kaarisilta se kuitenkin kuitenkin on! On sitä hullumpilakiakin asioita Kotkassa tehty; mm. Toriparkki.
Vähällä oli, että olisi ostettu Miina Äkkiväärän autonromut taiteena.
![]() |
Vaijerilossi kuivilla |
Tai hommataan Tiehallinnolta lossi, mieluummin ruoripotkurilossi; näin ei lossin liikennöinti keskeydy veneliikenteen, tai tukinuiton ajaksi, koska lossin vetovaijeria ei airojen vaijeriin sotkeutumisen estämiseksi täydy laskea pohjaan. Lossi, eli lautta voisi liikennöidä aikataulun mukaan; vaikkapa kerran vuodessa, keskivikona kello 10:46. Ja takaisin seuraavana vuonna.
![]() |
Ruoripotkurilossi |
Eikö jokaisessa kunnon kanavassa pitäisi olla myös sulut? Hyvin vähän käytettyjä sulkukamareita - siis sitä sulkuporttien välistä osaa kanavasta - löytynee varmaan melko edulliseen hintaan Keltaisesta Pörssistä tai Huuto.net:istä.
![]() |
Vähän käytetty venäläinen kanava, jonka sulkukamarista on yön pimeinä hetkinä viety sulkuportit |
On vaan varmistettava, ettei hankittava sulkukamari ole varastettu Venäjältä jostain syrjäisestä, mutta käytössä olevasta kanavasta yön pimeinä hetkinä.
Ensio Olutkin tarjosi takavuosina Ruotsin rautateille, SJ:lle ostettavaksi Pönttövuoren tunnelia, kun niillä oli suunnitteilla tunnelin rakentaminen jonnekin Keski-Ruotsiin; niiden ei olisi tarvinnut kuin kaivaa reikä sen niiden vuoren läpi ja työntää sitten siihen reikään se ihan valmis Pönttövuoren tunneli. Ihan iisi (on englantia, lausutaan 'easy') juttu siis, mutta kauppa ei kuitenkaan jostain syystä ottanut.
![]() |
Vääksyn kanavan sulkumestari |
![]() |
Lautturi |
kanavanvartija, kanavanvartijan mökki, ja tietysti
![]() |
Kanavan vartijan mökki |
kanavan laidalle kanavanvartijan ujo ja viaton tytär, jolle proomumiehet heiluttavat.
![]() |
Kanavanvartijan tytär - viaton ja ujo neito - Jumalkanavan laidalla |
![]() |
Proomuja ja proomumiehiä Vääksyn kanavassa sulkukamarista Vesijärvelle päin. |
![]() |
Kanavakirjuri.
Koska yhtään
kanavakirjuria
ei ollut saatavilla,
tässä on sen sijaan
konduktööri
|
Tietenkin tervitaan kanavakirjuri,
![]() |
Kanavakamreeri |
ja kanavakamreeri,
![]() |
Kanavakonttori |
sekä kanavakonttori.
Ennenkaikkea, mitä kaukonäköisyyttä onkaan osoittanut Kotkan Satama Oy työn tilaajana kaivattaessaan tuon Jumalkanavan; onhan Kotka nyt kohoamassa Suomen Holly-, ellei jopa vallan Bollywoodiksi!
![]() |
Kanavan laidalla, vanha versio |
![]() |
"Saitta" Kotkan vesillä "Ahti" -nimisenä |
Ja Kalkkisten kanavalla aiemmin elokuvattu "Avoveteen" -filmi tehtänee uudestaan Jumalkanavalla nimellä "Murtoveteen".
Muista elokuvista "Koskenlaskijan morsian" - elokuvan Kotkan Sapokassa kuvattavan uuden version nimeksi tulee varmaankin "Merivesiputouksenlaskijan tyttöystävä".
![]() |
Marilyn Monroe ja Niagara |
![]() |
Helena Lindgren ja Sapokan merivesiputous |
Tai miks'eipä Marilyn Monroen tähdittämä "Niagara" - elokuva voisi saada uuden version Kotkassa nimellä "Sapokan merivesiputous" naispääosassa vaikkapa Helena Lindgren, "Suomen Marilyn".
Ensio Olut
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti