Kuu-ukko |
Kotkan asema Suomen ja Pohjoismaiden johtavana kuu- ja muuavaruustekniikkakaupunkina
sai syyskuussa vuonna 2016 vahvan alkusysäyksen.
Silloinen kaupunginjohtaja
Henry Lindelöf ilmoitti, että hän Kotkan kaupungin puolesta, ja johtava
kuututkmusjohtaja Adam Nutterfart National Aeronautics and Space Administrationin,
eli NASA:n valtuuttamana edustajana ovat allekirjoittaneet 5-vuotisen esisopimuksen,
jonka mukaan NASA rakentaa Kotkan Kantasatamaan kuuajoneuvoja valmistavan
tehtaan ja testaa täällä valmistuvat päältä ajettavat kuuajoneuvot eli kuuautot
Kotkan katuverkolla.
Kuuauto |
Kertoessaan hankkeesta kaupungintalon valtuustosaliin
kokoontuneelle harvalukuiselle mediaväelle NASA:n PR-ja viestintäjohtaja
Kathy
”Pussycat” Toilethumor sanoi muun muassa, "nyt solmitun sopimuksen mukaiset
rakennushakkeet tulevat toteutumaan jo tällä vuosisadalla. Me tulemme suunitelemaan,
rakentamaan ja testaamaan sekä uudet kuu- että myös tulevaisuuden marsautomme
täällä Kotkassa varmistaaksemme, että ne tulevat kestämään Kuun ja Marsin kraattereiden
äärimmäisen vaikeat ajo-olosuhteet. Kotkan kaduille nämä äärimmäiset olosuhteet
on helppoa ja halpaa luoda, koska Kokan kaupungin niin poliittinen kuin ei virkamiesjohtokaan
ole kyennyt osoittamaan riittäviä määrärahoja kunnolliseen kadunpitoon."
Kathy "Pussycat" Toilethumor pyöräilyllä lähes kuun maisemissa |
Kathy ”Pussycat” Toilethumor jatkoi: "Liittovaltion Kongressi
meillä siellä kotipuolessa on leikannut budjetin määrärahoja poijes avaruustutkimuksesta niin reippaanpuoleisin ottein, että meillä ei ole
yksinkertaisesti enää varaa lähettää näitä kuukulkuneuvoja testattaviksi Kuuhun
aitoihin olosuhteisiin. Koska rahaa ei enää ole riittävästi, me löimme viisaat
päämme yhteen ja kohta tultuamme takaisin tajuihimme saimme vallan oivan
oivalluksen ja niinpä julistimme maailmanlaajuisen kilpailun kaupungeille,
jotka ylpeilevät katujensa Kuun pintaa läheisesti muistuttavalla kunnolla. Saimme
kilpailuumme useita kiinnostuneita kuukaupunkiehdokkaita ympäri maailmaa ja nyt
- tiukan tarkastelun jälkeen – meillä on ilo ilmoittaa, että Kotka on valittu
meidän uudeksi Kuukaupungiksemme, tai kuten meillä siellä Ameriikoissa
sanotaan: Eagle is now our new Lunatic City!"
Silminnähden ylpeyttä säteilevä kaupunginjohtaja Henry
Lindelöf ilmoitti, että Suomen valtio on lupautunut pienentämään eteläiseen
Kymenlaaksoon suunnattavia teiden ja moottoriteiden kunnossapitomäärärahoja
siinä määrin, että niiden päällyste tulee jatkossakin muistuttamaan – jos mahdollista
- yhä enemmän Kuun pintaa kraatereineen kaikkineen.
Kraateri katupinnoitteessa |
Kaupunginjohtaja Henry Lindelöf ilmoitti iloitsevasa myös
siitä, että tässä mediatilaisuudessa oli niin vähän väkeä, koska oletettavasti
useimmat paikalle kutsutut toimittajat olivat vaan myöhässä johtuen ajamisen
vaikeudesta huonokuntoisilla valtiovallan ylläpitämillä yleisillä teillä sekä
koska varsinkin eteneminen Kotkan kaupungin kuoppaisilla kaduilla on
toivottoman hidasta.
Kotkan savupiipputeollisuutta Sapokan Tervasillsalta käsin |
Kaupunginjohtaja Henry Lindelöf julisti, "minulla on ylen
aikaa ja niin kauan, kuin olen ollut Kotkan kaupunginjohtajana ollut sekä visio,
että pyrkimys kehittää Kantasataman aluetta ja tuoda Kotkaan aikansa eläneen
savupiipputeollisuuden sijaan uudenlaista yritystoimintaa. Yritykset
tarvitsevat tietenkin kukin itselleen sopivan infrastruktuurin ja myös
yksituumaisen tunnetusti nopean kotkalaisen päätöstenteon helpottamaan
liiketoimintaa.”
”Olemme sitoutuneet oikeanlaiseen infran eli loputtomaan katuverkkomme
ympärivuotiseen kraatteritarjontaan. Nyt tämän nyt allekirjoituksin vahvistetun
aiesopimuksen myötä meillä ei ole tarvetta sijoittaa niin euron euroa
luodaksemme juuri oikeanlaisen infrastruktuurin kuuautoteollisuudelle ja
nostamme näin helposti liiketoimintakulttuurimme kokonaan uudelle tasolle ikään
kuin sormia napsauttaen käyttämättä vähääkään harkintaa."
Museojäänmurtaja Tarmo Kantasatamassa ennen Henkan visioita |
Vastatessaan kysymykseen siitä, mikä erityinen seikka tai etu –
jos mikään - ryyditti Kotkan tietä voittoon tämän kovan kilpailun keskellä NASA:n
PR-ja viestintäjohtaja Kathy ”Pussycat” Toilethumor sanoi muun muassa: "muun
hyvän lisäksi Kotkan kaupunki lupasi hakemuksessaan sitoutua toimittamaan
kraattereita ja kuoppia enemmän ja nopeammin kuin mikään toinen kilpailuun osallistunut
kaupunki. Palvelua "Valitse paikka, me toimitamme siihen tarvitsemanne
kraatterin" ei ollut millään muulla kaupungilla. Tällä palvelulla saamme
osoittamaamme paikkaan tarvittavan muotoisen kraaterin tai teräväreunaisen
kuopan heti; sellainen muodostuu kuin tyhjästä – kokeiltu on!"
"Ja edelleen, Kotka on ainoa kaupunki, joka tarjosi tarvittaessa - ja vaikka ei tarvittaisikaan - vedellä täytettyjä kraattereita, suuria kuin pieni lampi. Voimme testata Kotkassa näin myös tulevien marsajoneuvojemme vesiominaisuuksia. Tämä mahdollisuus on erityisen hyödyllinen, koska saatamme ajella joskus Marsissa ja muilla planeetoilla, jossa saatamme löytää vettä."
"Ja edelleen, Kotka on ainoa kaupunki, joka tarjosi tarvittaessa - ja vaikka ei tarvittaisikaan - vedellä täytettyjä kraattereita, suuria kuin pieni lampi. Voimme testata Kotkassa näin myös tulevien marsajoneuvojemme vesiominaisuuksia. Tämä mahdollisuus on erityisen hyödyllinen, koska saatamme ajella joskus Marsissa ja muilla planeetoilla, jossa saatamme löytää vettä."
Kossuplörö. Etiketti muutettu |
”Nostakaamme kahvikuppimme Suomen ja Yhdysvaltojen
yhteistyölle ja juhlikaamme NASA:n vertaansa vailla olevaa kykyä keksiä nimiä
tällaisille kuuajoneuvoille. NASA on ilmoittanut, että ensimmäistä Kotkassa
testattavaa kuuautoa tullaan kutsumaan hellyyttävästi nimellä Lunatic Eagle”, NASA:n PR-ja
viestintäjohtaja Kathy ”Pussycat” Toilethumor sanoi, pyysi ja sai kahviinsa
kunnon lorauksen Koskenkorvaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti