perjantai 24. syyskuuta 2010

KOTKAN "PANAMAN KANAVA"

Maanrakenuskalu, KKMP9K
   Kotkan kaupunki kaivatti kanavan Jumalniemen niemenkärjen poikki. Tämä kanava nopeuttaa veneilyliikennettä parhaimmillaan monella minuutilla; soutuveneliikennettä jopa varttitunnilla!

   Maanrakennuskalustoa vaan jäi sinne Jumalniemen kärkeen, nyt siis uutukaiseen Jumalsaareen. Otettiinko esimerkkiä Aku Ankasta, joka lattiaa maalatessaan on niin usein maalannut itsensä nurkkaan.





Kaksi maanrakennuskalua,
telakuormaaja eli raksa ja
kuorma-auto, yhteensä
maanrakennuskalusto


   Vaan miten koneet saataisiin sieltä pois? 

Odotetaanko ”maalin kuivumista”, eli seuraavaa jäätalvea? 

   Eipä huolta, Ensio Oluella on niin keinot kuin konstitkin hallussa: Kaarisilta -sellainen koristaa kanavaa niin, ja tuo uljautta ulkoasuun!




   
 
  Ostetaan Turusta se Myllysilta - tai paremminkin sen piirustukset - ja rakennetaan tuo Jumalniemeen, ja ei aikaakaan, niin Jumalkanavan yli johtaa ylväs kaarisilta! 
Kaarisilta, tässä esimerkkinä
Turun Myllysilta

   Eikä mikä tahansa kaarisilta, vaan Jumalkaarisilta!

  Sillan kaari on vaan ikään kuin alassuin. Kaarisilta mikä kaarisilta, kaarisilta se kuitenkin kuitenkin on! On sitä hullumpilakiakin asioita Kotkassa tehty; mm. Toriparkki. 

     Vähällä oli, että olisi ostettu Miina Äkkiväärän autonromut taiteena.
   
Vaijerilossi kuivilla
   
       Tai hommataan Tiehallinnolta lossi, mieluummin ruoripotkurilossi; näin ei lossin liikennöinti  keskeydy veneliikenteen, tai tukinuiton ajaksi, koska lossin vetovaijeria ei airojen vaijeriin sotkeutumisen estämiseksi täydy laskea pohjaan. Lossi, eli lautta voisi liikennöidä aikataulun mukaan; vaikkapa kerran vuodessa, keskivikona kello 10:46. Ja takaisin seuraavana vuonna.

Ruoripotkurilossi







  
        Eikö jokaisessa kunnon kanavassa pitäisi olla myös sulut? Hyvin vähän käytettyjä sulkukamareita - siis sitä sulkuporttien välistä osaa kanavasta - löytynee varmaan melko edulliseen hintaan Keltaisesta Pörssistä tai Huuto.net:istä. 




Vähän käytetty venäläinen
kanava, jonka sulkukamarista
on yön pimeinä hetkinä
viety sulkuportit

   On vaan varmistettava, ettei hankittava sulkukamari ole varastettu Venäjältä jostain syrjäisestä, mutta käytössä olevasta kanavasta yön pimeinä hetkinä.






    Ensio Olutkin tarjosi takavuosina Ruotsin rautateille, SJ:lle ostettavaksi Pönttövuoren tunnelia, kun niillä oli suunnitteilla tunnelin rakentaminen jonnekin Keski-Ruotsiin; niiden ei olisi tarvinnut kuin kaivaa reikä sen niiden vuoren läpi ja työntää sitten siihen reikään se ihan valmis Pönttövuoren tunneli. Ihan iisi (on englantia, lausutaan 'easy') juttu siis, mutta kauppa ei kuitenkaan jostain syystä ottanut.





Vääksyn kanavan
sulkumestari
Lautturi
   Sitten tarvitaan tietysti myös lossiin lautturi ja kanavaan sulkumestari,









kanavanvartija, kanavanvartijan mökki, ja tietysti


Kanavan vartijan mökki


kanavan laidalle kanavanvartijan ujo ja viaton tytär, jolle proomumiehet heiluttavat.


Kanavanvartijan tytär 
- viaton ja ujo neito -
Jumalkanavan laidalla












Proomuja ja proomumiehiä
Vääksyn kanavassa
sulkukamarista
Vesijärvelle päin.








   




    
Kanavakirjuri.
Koska yhtään 
kanavakirjuria
ei ollut saatavilla, 
tässä on sen sijaan 
konduktööri




Tietenkin tervitaan kanavakirjuri,






Kanavakamreeri


ja kanavakamreeri,










Kanavakonttori





sekä kanavakonttori.
                                                               

Ennenkaikkea, mitä kaukonäköisyyttä onkaan osoittanut Kotkan Satama Oy työn tilaajana kaivattaessaan tuon Jumalkanavan; onhan Kotka nyt kohoamassa Suomen Holly-, ellei jopa vallan Bollywoodiksi! 
Kanavan laidalla,
vanha versio


"Saitta" Kotkan vesillä
"Ahti" -nimisenä
Ajatelkaapa vain, esimerkiksi Vääksyn kanavalla kuvatun elokuvan "Kanavan laidalla" uudelleenfilmatisoiti tehdään tulevaisuudessa nimellä "Jumalkanavan laidalla" - alkuperäisessä elokuvassa nähty '"Saitta" -hinaajakin saataisiin mukaan - seilaa nyt Saimaalla huvialuksena nimellä "Ahti", ja onpa se nähty Kotkan vesilläkin!


Ja Kalkkisten kanavalla aiemmin elokuvattu "Avoveteen" -filmi tehtänee uudestaan Jumalkanavalla nimellä "Murtoveteen". 

Muista elokuvista "Koskenlaskijan morsian" - elokuvan Kotkan Sapokassa kuvattavan uuden version nimeksi tulee varmaankin "Merivesiputouksenlaskijan tyttöystävä". 


Marilyn Monroe
ja Niagara
Helena Lindgren
ja Sapokan merivesiputous

Tai miks'eipä Marilyn Monroen tähdittämä "Niagara" - elokuva voisi saada uuden version Kotkassa nimellä "Sapokan merivesiputous" naispääosassa vaikkapa Helena Lindgren, "Suomen Marilyn".                                                                    



Ensio Olut

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti