Keskeneräiseksi jäänyt Woima-sonni Haminan Tervasaaressa |
"Patu" Patanen ja s/s Hyöky |
Woima-sonnin
jalat näyttävät olevan kuusipuuta, joten ne eivät voi olla painekyllästettyjä. Painekyllästety puu on käsiteltävä ongelmajätteenä ja toimitettava Anjalankosken kaatopaikalle.
Jos
ne kuitenkin ovat, kuten olettaa saattaa – Ensio Olut ei tosin ole käynyt
paikalla, on nähnyt vain kuvia – käsitelty kreosootilla, eli kivihiilitervan
tisleellä, nekin on toimitettava Anjalankosken kaatopaikan erityiskeräilyyn, koska
kreosoottiöljyllä käsitellyn puutavaran käyttöä on rajoitettu komission
asetuksen (EY) N:o 552/2009 REACH-asetuksen liitteen XVII muutoksella. Muutoksen
mukaan kreosootilla kyllästetty puutavara on tarkoitettu vain ammattikäyttöön,
ei yksityiseen kulutukseen.
Tamänkin sillan katavat rakenteet saattavat olla kreosootilla kyllästettyä puuta |
Kreosootilla
kyllästettyä puuta saa käyttää vain pysyvästi maaperään koskettavissa
avojohtorakennelmissa (sähkö- ym. pylväät) ja ratapölkkyinä sekä silloissa tai
muissa vastaavissa kantavissa ulkorakenteissa.
Kreosoottiöljyn
käyttö muun puutavaran (esim. aitatolpat) kyllästämiseen ei enää ole sallittua.
Nautaeläinpatsasrakentaminen
voitaneen tulkita ”ammattikäytöksi”.
Tervanpoltto. Tervaa tehdään siis polttamalla näin avoimesti, viinaa puolestaan keittämällä salaa korpikuusen alla. |
Sunilan sellutehdas Kotkassa
|
Myös
keittomaali, punamulta – Italian punainen, jos Ensio Olut olisi sävyä
valitsemassa – olisi ollut oiva aine Woima-sonnin pintakäsittelyyn.
Vääksyn Mylly; sieltä saa ostaa mm. Suomen parhaita kauraryynejä! |
Tästä sitten löytyy, jos joskus hillitön himo iskee keittomaalin valmistukseen, Museoviraston hyväksymä, Vääksyn Mylly Oy:n ruisjauhoihin keitetyn punamullan valmistus- ja maalausohje sekä keittomaalien historiaa:
https://www.museovirasto.fi/uploads/Arkisto-ja-kokoelmapalvelut/Julkaisut/korjauskortti-12.pdf
Tuolta esimerkiksi voi tilata tekoainekset:
https://kauppa.kyminpalokarki.fi/category/61/maavarit
Punamulta
kestää isältä pojalle ja äidiltä tyttärelle, joten Woima-sonnia ei olisi
tarvinnut olla joka vuosi maalaamassa; varjon puolella olisi käsittelyväli
ollut noin parisenkymmentä vuotta, ehkä pitempikin; paahteisella kyljellä
viitisen vuotta – jos joku koivu, lehmus, tai vaahtera kun olisi laitettu
siihen auringon puolelle varjoksi, niin pitempi.
"Pää on kuin Haminan kaupunki" |
Woima-sonni
olisi voitu härittää – eli napata siltä pallit pois – ja laittaa lauta roikkumaan
köydellä sen sarviin silmien eteen; näin olisi saatu muistomerkki Haminan kuntapäättäjille, jotka kulkevat kuin lautapäät härjät mölisten ikeellä yhteen kytkettyinä,
turparenkaasta talutettuna sinne, minne niitä viedään näkemättä itse, minne
ovat menossa. (vert. Aleksis Kivi, Seitsemän veljestä: ”Te lautapäät härjät, te
mylvivät sonninmullikat…”)
Sitten
se kaikkein kauhein, mikä olisi voinut tapahtua, Ensio Olutta vallan hyytää jo ajatellessa:
Jos
Kotkan kaupunki olisi hankkinut 14.000 eurolla sen Miina Äkkijyrkän
autonpeltilehmän – sen nimeksi oli kai tullut Vilma – josta Ensio Olut
kirjoitti tässä blogissa 4. syyskuuta 2010, niin kaiken muun vaivan lisäksi
olisi vielä tullut joka kevättalvinen riesa ja rahankulu, kun autonpeltilehmä
Vilmaa olisi täytynyt rahdata lavetilla Haminaan Woima-sonnille, koska
seminologi, eli keinosiementäjä – kansanomaisesti kravattisonni – tuskin olisi
suostunut naurunalaiseksi joutumisen pelosta autonpeltilehmää sahapukkisonnin sahanpurulla
keinosiementämään.
Tämä autonpeltilehmä on näemmä sairastunut poikimahalvaukseen pylläytettyään Kotkan Vuorelankulman hyvinhoidetulle nurmikolle mopoauton. |
Ja mitä näiden Miina Äkkijyrkän taideluomusten kiihkeän rakkaudenhetken hedelmänä olisi syntynyt?
Puoliksi höyläämättömistä, tai puolipuhtaista laudoista, puoliksi
ruosteisesta autonpellistä rakentuneita mopoautoja?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti