Kotkan himmelit |
Ensio Olut harppoi sunnuntaina
28.10.2012 juuri ja juuri puolen päivän jälkeen totuttuun reippaaseen ja
ryhdikkääseen tapaansa hieman yli metrin askelin Kotkassa Keskuskadun lehmuskujaa katsellen
oikealle yläviistoon puistotoimiston lehmuksiin jo ripustelemia, alkavaa Joulun
aikaa ennustavia himmeleitä.
Siinä jaloja, ylväitä ja
vallankin puhtaita ajatuksia ajatellessaan katse suunnattuna näihin himmeleihin
Ensio Olut törmätä pumpsautti, kun ei katsellut syyshämärässä eteensä, ihmeen
kevyesti pukeutuneisiin Pimpo-Pirjoon ja Plondi-Riittaan.
Pimpo-Pirjo ja Plondi-Riitta Halloweeninä |
-
No, mitäs tytöt, äänestämästäkö tytöt tulossa, ja
sittenkö noin vähissä vaatteissa vaalivalvojaisiin, Ensio Olut kohteliaasti
tervehti tyttöjä.
-
Ei myä mitään äänestämästä vaalivalvomaisiin, ku
Halloweenia myä ollaan menossa tonne Seurahuoneelle
viettämään, siellä saa kuulla sitten pelottavia juttuja, ihan jo hiukset nousee
valmiiks pystyyn!
Karsea kummitusorava |
-
Tää suomalainen Halloween-perinne on siitä hianoo,
että sitä voi viettää kolme kertaa: ensiks sinä viikonloppuna, mikä on ennen
sitä Amerikan Halloweenia, mikä on lokakuun viimeinen päivä; silloin sitä tietysti
vietetään, ja sitten vielä sitä seuraavana viikonloppuna; saa pelätä
kaikenlaisii karseit kummituksii ja mörköi monena päivänä, Pimpo-Pirjo ja Plondi-Riitta
tiesivät.
-
”Trick or treat!”, se on Amerikan kieltä ja
tarkottaa ”karkki tai kepponen!”, tytöt jatkoivat kiljuen ja kikatellen.
-
Mutta nythän on täällä Suomessa kuntavaalipäivä,
ja jokaisella Suomessa vakituisesti asuvalla on kuntavaaleissa äänioikeus ja on
siis oikeus äänestää, Ensio Olut valisti tyttöjä.
-
Eikä ”trick or treat” suinkaan ole suomennettuna
”karkki vai kepponen”, vaan ”temppu tai hoito”, mitkä käyvät kumpikin Ensio
Olut- sedälle kyllä vallan hyvin, mutta ehkä ei kuitenkaan nyt, Ensio Olut
jatkoi ystävällistä kansanvalistustaan.
Obama ja Romney |
-
Jaa äänestämään, mutta kun myä ei olla saatu
selville, äänestettäiskö myä republikaaneja ja sitä Mitt Romneytä, vai niitä demokraatteja,
kun niillä on ehdokkaana se söpö neekeri, se Obaman Parakki, Mutta eihän niiden
mainoksiikaan oo vielä ollu, kun niitä saa äänestää vasta kuudes enskuuta, Pimpo-Pirjo
totesi tietäväisenä.
-
Tyhmä, ei se oo mikään Parakki, kun Barack, eikä
myä saada kai äänestää, kun myä ei olla rekisteröidytty äänestäjiksi, Plondi-Riitta
kuiskasi.
Juha Mieto syö mämmiä |
-
Ei Halloween ole ”suomalainen perinne” – eikä se
sellaiseksi voi ihan heti tulla, koska ”suomalainen perinne” tarkoittaa, että
tapa on ollut Suomessa käytössä vuosisatoja. Esimerkiksi, kun Juha Mieto syö mämmiä pääsiäisenä, se on aitoa suomalaista perinnettä, Ensio Olut korjasi tyttöjen virheellisiä
käsitteitä.
-
Lähinnä sitä Amerikan Halloweenia vastaava suomalainen perinne on sadonkorjuujuhla
Kekri. Kekriltä rengit ja piiat saivat pitää viikon vapaata, jolloin ehtivät,
jos kauempana asuivat, käydä kotiseuduillaan. Kekrinä palkolliset saivat
menneen vuoden palkkansa ja saivat niin halutessaan vaihtaa palveluspaikkaansa
mieleisempään, jos sellaisen löysivät. Itäisessä Suomenmassa tätä tointa
kutsuttiin nimellä ”pestuumarkkinat”, Ensio Olut, tuo vanha historioitsija,
kertoi.
-
Entäs tuo Thanksgiving, eli Kiitospäivä, eiks
meillä oo sentään sellanen, ikivanha perinne, tytöt kyselivät.
Vain apina apinoi amerikkalaisia |
-
Aihetta kiitokseen meillä jokaisella toki on, ja
monena päivänä, mutta ei meillä Suomessa pidä ryhtyä joka asiassa apinoimaan, eli matkimaan amerikkalaisia .
-
Tiedättekö tytöt, mistä amerikkalaisten
Kiitospäivä on saanut alkunsa?
- Eihä myö tiietä, mutta kerro pian, setä, sillä meille alkaa tulla
vähän holotna!
Mayflower |
-
Tämä on ihan karsea tarina: Vuonna 1620
syksyllä noin sata Mayflower-laivalla väärään paikkaan – eli Cape Codiin, kun
tarkoitus oli päästä New Yorkiin, eli Pohjois-Virginiaan, joksi sitä silloin
kutsuttiin – rantautunutta Amerikan uudisasukasta meinasi talvella kuolla
nälkään – puolet niistä kuolikin – kun niillä ei ollut ruokaa, koska ne ressut
osanneet kalastaa, saati käydä metsällä. Kaiken päälle täytyi kahinoida Wampanoag-intiaaniheimon
kanssa.
-
No, keväällä 1621 Wampanoag-heimon päällikkö Massasoit
teki sopimuksen rauhaomaisesta rinnakkainelosta uudisasukkaiden
kanssa. Heimo lahjoitti tulijoille ruokaa ja opetti ihan kädestä
pitäen tulijoita kalastamaan, metsästämään ja viljelemään maissia.
Wampanoag-intiaanit ja uudisasukkaat sapuskalla vuonna 1621 |
-
Intiaanit toivat uudisasukkaille vielä syksylläkin
kalkkunoita ja muuta syötävää ja asettuivat aterioitsemaan uudisasukkaiden
kanssa. Kun uudisasukkaat olivat syöneet
intiaanien tuliaiset, kuvernööri
William
Bradfordilla oli kuitenkin vielä nälkä,
niinpä, kuten eräs aikalainen sanoi: ”After a hearty meal Governor William
Bradford ate three consecutive days the Indian tribal chief
Massasoit’s hot as chili Squaw and her sweet as sugar, still a virgin 18
years old daughter”.
Ensio Olut yrittää suomentaa sen ehkä hieman vajavaisella Amerikan englanninkielien ymmärtämyksellään, eli suomeksi se menee jotenkin näin: ”Tukevan aterian jälkeen kuvernööri William Bradford söi kolmena peräkkäisenä päivänä intiaanipäällikkö Massasoitin vaimoa, kuumaa kuin chili, ja tämän sokerinmakeaa 18-vuotiasta tytärtä, joka oli vielä neitsyt”.
Ensio Olut yrittää suomentaa sen ehkä hieman vajavaisella Amerikan englanninkielien ymmärtämyksellään, eli suomeksi se menee jotenkin näin: ”Tukevan aterian jälkeen kuvernööri William Bradford söi kolmena peräkkäisenä päivänä intiaanipäällikkö Massasoitin vaimoa, kuumaa kuin chili, ja tämän sokerinmakeaa 18-vuotiasta tytärtä, joka oli vielä neitsyt”.
-
Kuvernööri William Bradford määräsi lokakuussa 1621 pidettäväksi
jatkossa aina alkaen lokakuun neljännestä torstaista kolme päivää, mutta ilman
intiaaneja, ainakin ilman intiaaninaisia (kuvernöörin vaimon rouva Bradfordin vaatima lisäys), syömistä, ryyppämistä ja juhlimista ”ensimmäisen
oman sadon”, kuten William Bradford oli häveliäästi asian esittänyt, juhlistamiseksi. Tätä tapausta
amerikkalaiset pitävät Kiitospäivän, Thanksgiving Dayn aloitusajankohtana. Tosin
Wampanoang-heimon intiaanit olivat viettäneet kiitospäivää maan antimista
kiittäen jo aikojen alusta.
Cape Cod |
- "Syödä naista" on vaan sellainen kielikuva, jota noin nuorille tytöille ei sovi vieä suomenkielelle kääntää; kyllä te sen sitten vähän vanhempina tulette ymmärtämään.
- Kuitenkin uudisasukkaat myöhemmin ainakin "suolasivat" intiaaneja, mutta tuskin syötäviksi, talven varaksi.
-
Uudisasukkaiden tapa "suolata" intiaaneja,
alkuperäisiä amerikkalaisia, kuten nykyään on korrektia sanoa – alkuperäisten
amerikkalaisten paistaminen ja syöminen tosin jäi vähemmälle – jatkui
yksisummaan 279 vuotta, aina vuoteen 1890, jolloin viimeinen suuri alkuperäisten
amerikkalaisten "joukkosuolaus" tapahtui Wounted Kneessä.
-
Wounted Kneen jälkeen alkuperäiset
amerikkalaiset julistettiin uhanalaisiksi, heidän "suolaamisensa" lopetettiin
lailla, ja uudisamerikkalaiset opettelivat kasvattamaan itse kalkkunoita.
- Jospa minä kerron tähän lopuksi vielä tarinan, jonka kerran kuulin ihan aidolta preeriaintiaanilta:
- Jospa minä kerron tähän lopuksi vielä tarinan, jonka kerran kuulin ihan aidolta preeriaintiaanilta:
Rouva Elizabeth Bacon Custer ja kenraali George Armstrong Custer |
-
General
Custer rode once on the other day the prairie. Surprisingly, he ran into a high
totem statue made
of bull's shit, and when he looked up he saw Native Americans having sex
all over the prairie.
- Mitä luulette, tytöt, että kenraali Custer silloin siihen sanoi?
- Tarkkaan ottaen hän sanoi näin, Ensio Olut kertoi sujavalla Amerikan englannillaan: "Oh Holy shit, I just about anywhere I look, all I see
nothing but those fucking Indians!"
Ensio Olut harppoo kepein askelin |
-
Nyt tytöt, menkää siitä äkkiä sisälle lämpimään;
teillähän on jo kaikki karvat - sekä näköjään myös pyllyt - tämän kauhutarinan jälkeen nyt vallan pystyssä!
Tämän sanottuaan Ensio Olut otti keppinsä ja jatkoi harppomistaan kepein askelin pois kohti Kotkan toria.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti