Brasilian joukkue vuodelta 1963 |
Nyt
on tätä pallopeliä taas tullut suut ja silmät täyteen. Ensio
Olut on saanut muun muassa kuulla, että se se oli vasta hienoa
katsella, kuinka esimerkiksi Brasilian maajoukkue joskus -60-luvulla
piti palloa hallussaan joskus jopa 90% peliajasta. Häh? Piti palloa
hallussaan? Eikö – niin kuin Ensio Olut on kai väärin luullut –
tässä pallopelissä, josta nyt on kai ollut puhe, siis
jalkapallopelissä, on tarkoitus tehdä maaleja, eikä pitää palloa
hallussaan?
Pallo hallussa |
Voihan
tietysti olla, että tämän puheen aiheena onkin ollut rytminen
kilpavoimistelu, jossa joukkueen on pidettävä palloa hallussa
mieluummin koko suorituksen ajan, että saisi suorituksesta hyvät
pisteet.
Tämä
potku-/jalkapallo on katsojalle nykysäännöin sitten vallan
pitkäveteistä seurattavaa. Pallopelistä jalkapallolle vetää
pitkäveteisyydessä vertoja vain se peli, jossa heilutetaan sitä
puista fallosta, siis pesä- eli jokojokopallo. Niinpä Ensio Olut
esittääkin jalkapallopeliin muutamia pieniä sääntömuutoksia.
Ja nyt tähä väliin sopiikin hieman tällaista jazzin renkutusta ja laulun luikutusta:
Nythän
palloa saa potkiskella sinne sun tänne neitimäisesti pelaajalta
toiselle pitkin kenttää mielin määrin kuinka pitkään vaan
haluaa. Tähän on saatavissa muutos, kun kenttä jaetaan keskilinjan
lisäksi poikkisuunnassa esimerkiksi kymmenen metrin lohkoihin.
Pallon potkistelua |
Sitten
se sääntömuutos: keskilinjan ylitettyään hyökkäävän
joukkueen on edettävä, eli miltään hyökkäyslohkolta ei saa
syöttää taaksepäin. Jos pallo siirtyy hyökkäävän pelaajan
toimesta – vaikka ihan vaan ”vahingossa” - taaksepäin,
hyökkäävien pelaajien – siis niiden, jotka ovat ylittäneet
keskilinjan – on jäätävä kentälle sille lohkolle, missä oli
ja hyökkäysvuoro siirtyy vastapuolelle, joka saattaa pallon
takaisin peliin sivurajaheitolla.
Potkittuaan
pallon yli keskilinjan hyökkäävän joukkueen on laukaistava pallo
kahden minuutin kuluessa kohti maalia, tai hyökkäysvuoro siirtyy
vastustajalle. Maali- ja kulmapotkusäännöt säilytetään, mutta
paitsiosääntö poistuu; näin peliin saadaan säpinää!
Tasapelistä
ei jaeta pisteitä eikä potkita palloa maaliin enää peliajan
jälkeen. Kansainvälisissä turnajaisissa, kuten EM, MM ja
Olympialaisissa kisoissa pelissä ilman maaleja jäänyt joukkue
suljetaan aina automaattisesti pois kisoista. Siis jos ottelussa
kumpikaan joukkue ei saa yhtään maalia, kumpikin pumsautetaan
raakasti vaan ulos.
Alina, venäläinen jalkapalloilija |
No
niin, tämä tuli kai jo selväksi; rytminen kilpavoimistelu ja
jalkapallo ovat eri lajeja! Nämä sääntömuutokset otettanee
käyttöön jo Rion Olympialaisissa elokuussa, jos FIFA
korruptioskandaaleiltaan ehtii.
Sitten
muihin kisoihin.
Seinäjoella
pidetään vuosittain sellaiset tangolaulamisen kilpailut, joissa
valitaan tangolaulamisen kuningas ja kuningatar.
Sukupuolisesti suuntautunut kuningas |
Tangolaulamisen
kuninkaan valintaan Ensio Olut ei osaa sanoa juuta ei jaata, koska
jokainen kisaan osallistuja osaa aivan varmaan jokaisen tangolaulun
sanat, tuntee nuotit ja osaa tarvittaessa laulaa jok'ikisen
tangolaulun nuotilleen oikein.
Romanitaustasta näkyy tangolaulamisen kuningaskisassa olevan hyötyä – ja
sukupuolisesta suuntautumisesta samaan sukupuoleen; naisäänestäjät
varsinkin tuntuvat pitävän viimemainitusta tangolaulajan
ominaisuudesta – ja homot.
Tangolaulamisen
kunigattaren valinta onkin sitten jo kimurantimpaa, koska
tangolauluvalintaraadin on osattava sulkea pois valitaan niin
helposti vaikuttavat eimusiikilliset tekijät.
Kuten
tarkkaavaiset katsojat ehkä ovat huomanneet, tangolaulajatar
ilmehtii naamallaan ja mutristelee suutaan tangolaulun edetessä
osoittaen, että eläytyy tangolaulun sanomaan – ja vielä
tehostaakseen tätä viittoilee vapaalla kädellään milloin tuonne
malliin
”tuol'
on iltatähti, sille laulan”,
ja milloin puolestaan sitten taas tänne. Näitä eleitä sanotaan
tangolaulupiireissä eläytymiseksi ja tulkinnaksi, ja ovat juuri
niitä eimusiikillisia tekijöitä.
Krista on - kuten huomaamme - erittäin hyvä laulaja |
Ensio
Olut ei sen sijaan koskaan lankeaisi tuollaisiin halpoihin
teatteritemppuihin jos tulisi milloin kutsutuksi minkäänlaisen
naislaulukilpailutuomariston jäseneksi.
Laulun
tulkinnalle Ensio Olut antaa pitkät hitot ja kiinnittää huomionsa
aina vain ja ainoastaan siihen oleelliseen, eli laulajattaren helman
pituuteen; mitä lyhkäsempi mekko, sen parempi laulaja.
Erika Vikman ja kisan terhakkaimmat tissit |
Nythän
tänävuonna Seinäjoen Tangolaulumarkkinoilla
tangolaulukuningatarfinalisteillä oli kaikilla mekot varpaisiin
asti, mutta tuomaristopa ei tästä hämääntynyt lainkaan vaan
osoitti jälleen kerran ammatillista kyvykkyyttä jättämällä tällaiset eimusiikilliset seikat vallan sikseen ja valitsi
tangolaulukuningattareksi sen, jolla on terhakkaimmat tissit.
Samaan
aikaan Seinäjoen tangolaulukuningatarfinaalin kanssa Amsterdamissa
yleisurheilun EM-kisoissa miesyleisurheilijat eläytyivät ja
tulkitsivat mieskiekonheittoa.
Eläytymistä ja tulkintaa |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti