sunnuntai 10. heinäkuuta 2016

ERIKA VIKMANIN TERHAKKAAT TISSIT





Brasilian joukkue vuodelta 1963
Nyt on tätä pallopeliä taas tullut suut ja silmät täyteen. Ensio Olut on saanut muun muassa kuulla, että se se oli vasta hienoa katsella, kuinka esimerkiksi Brasilian maajoukkue joskus -60-luvulla piti palloa hallussaan joskus jopa 90% peliajasta. Häh? Piti palloa hallussaan? Eikö – niin kuin Ensio Olut on kai väärin luullut – tässä pallopelissä, josta nyt on kai ollut puhe, siis jalkapallopelissä, on tarkoitus tehdä maaleja, eikä pitää palloa hallussaan?



Pallo hallussa
Voihan tietysti olla, että tämän puheen aiheena onkin ollut rytminen kilpavoimistelu, jossa joukkueen on pidettävä palloa hallussa mieluummin koko suorituksen ajan, että saisi suorituksesta hyvät pisteet.




Tämä potku-/jalkapallo on katsojalle nykysäännöin sitten vallan pitkäveteistä seurattavaa. Pallopelistä jalkapallolle vetää pitkäveteisyydessä vertoja vain se peli, jossa heilutetaan sitä puista fallosta, siis pesä- eli jokojokopallo. Niinpä Ensio Olut esittääkin jalkapallopeliin muutamia pieniä sääntömuutoksia.

Ja nyt tähä väliin sopiikin hieman tällaista jazzin renkutusta ja laulun luikutusta:




Nythän palloa saa potkiskella sinne sun tänne neitimäisesti pelaajalta toiselle pitkin kenttää mielin määrin kuinka pitkään vaan haluaa. Tähän on saatavissa muutos, kun kenttä jaetaan keskilinjan lisäksi poikkisuunnassa esimerkiksi kymmenen metrin lohkoihin.
Pallon potkistelua



Sitten se sääntömuutos: keskilinjan ylitettyään hyökkäävän joukkueen on edettävä, eli miltään hyökkäyslohkolta ei saa syöttää taaksepäin. Jos pallo siirtyy hyökkäävän pelaajan toimesta – vaikka ihan vaan ”vahingossa” - taaksepäin, hyökkäävien pelaajien – siis niiden, jotka ovat ylittäneet keskilinjan – on jäätävä kentälle sille lohkolle, missä oli ja hyökkäysvuoro siirtyy vastapuolelle, joka saattaa pallon takaisin peliin sivurajaheitolla.



Potkittuaan pallon yli keskilinjan hyökkäävän joukkueen on laukaistava pallo kahden minuutin kuluessa kohti maalia, tai hyökkäysvuoro siirtyy vastustajalle. Maali- ja kulmapotkusäännöt säilytetään, mutta paitsiosääntö poistuu; näin peliin saadaan säpinää!



Tasapelistä ei jaeta pisteitä eikä potkita palloa maaliin enää peliajan jälkeen. Kansainvälisissä turnajaisissa, kuten EM, MM ja Olympialaisissa kisoissa pelissä ilman maaleja jäänyt joukkue suljetaan aina automaattisesti pois kisoista. Siis jos ottelussa kumpikaan joukkue ei saa yhtään maalia, kumpikin pumsautetaan raakasti vaan ulos.
Alina, venäläinen jalkapalloilija



No niin, tämä tuli kai jo selväksi; rytminen kilpavoimistelu ja jalkapallo ovat eri lajeja! Nämä sääntömuutokset otettanee käyttöön jo Rion Olympialaisissa elokuussa, jos FIFA korruptioskandaaleiltaan ehtii.



Sitten muihin kisoihin.



Seinäjoella pidetään vuosittain sellaiset tangolaulamisen kilpailut, joissa valitaan tangolaulamisen kuningas ja kuningatar.



Sukupuolisesti
suuntautunut
kuningas
Tangolaulamisen kuninkaan valintaan Ensio Olut ei osaa sanoa juuta ei jaata, koska jokainen kisaan osallistuja osaa aivan varmaan jokaisen tangolaulun sanat, tuntee nuotit ja osaa tarvittaessa laulaa jok'ikisen tangolaulun nuotilleen oikein.



Romanitaustasta näkyy tangolaulamisen kuningaskisassa olevan hyötyä – ja sukupuolisesta suuntautumisesta samaan sukupuoleen; naisäänestäjät varsinkin tuntuvat pitävän viimemainitusta tangolaulajan ominaisuudesta – ja homot.



Tangolaulamisen kunigattaren valinta onkin sitten jo kimurantimpaa, koska tangolauluvalintaraadin on osattava sulkea pois valitaan niin helposti vaikuttavat eimusiikilliset tekijät.



Kuten tarkkaavaiset katsojat ehkä ovat huomanneet, tangolaulajatar ilmehtii naamallaan ja mutristelee suutaan tangolaulun edetessä osoittaen, että eläytyy tangolaulun sanomaan – ja vielä tehostaakseen tätä viittoilee vapaalla kädellään milloin tuonne malliintuol' on iltatähti, sille laulan”, ja milloin puolestaan sitten taas tänne. Näitä eleitä sanotaan tangolaulupiireissä eläytymiseksi ja tulkinnaksi, ja ovat juuri niitä eimusiikillisia tekijöitä.



Krista on - kuten
huomaamme -
erittäin hyvä laulaja
Ensio Olut ei sen sijaan koskaan lankeaisi tuollaisiin halpoihin teatteritemppuihin jos tulisi milloin kutsutuksi minkäänlaisen naislaulukilpailutuomariston jäseneksi.



Laulun tulkinnalle Ensio Olut antaa pitkät hitot ja kiinnittää huomionsa aina vain ja ainoastaan siihen oleelliseen, eli laulajattaren helman pituuteen; mitä lyhkäsempi mekko, sen parempi laulaja.




Erika Vikman ja kisan
terhakkaimmat tissit
Nythän tänävuonna Seinäjoen Tangolaulumarkkinoilla tangolaulukuningatarfinalisteillä oli kaikilla mekot varpaisiin asti, mutta tuomaristopa ei tästä hämääntynyt lainkaan vaan osoitti jälleen kerran ammatillista kyvykkyyttä jättämällä tällaiset eimusiikilliset seikat vallan sikseen ja valitsi tangolaulukuningattareksi sen, jolla on terhakkaimmat tissit.



Samaan aikaan Seinäjoen tangolaulukuningatarfinaalin kanssa Amsterdamissa yleisurheilun EM-kisoissa miesyleisurheilijat eläytyivät ja tulkitsivat mieskiekonheittoa.

Eläytymistä ja tulkintaa


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti