Tämä juttu ei ole omakokemuspohjainen kuin
alkuosaltaan. Loppu on sitten ihan täyttä puppua; Ensio Olut ilmoittaa kyllä sitten
– älkää peljätkö, ette joudu menemään halpaan – missä tosi loppuu ja mistä
puppu alkaa, ettei nyt ihan kaikkea tarvitse uskoa, vaikka kuinka mieli tekisi
ja haluaisi.
Ensi Olut kirjoittaa kuitenkin tässä aivan aluksi
hieman vertauksin:
Kiljuva jalopeura Getsemanen puutarhassa |
Ja tapahtui niinä päivinä, että J. Nasarealainen
käyskenteli opetuslapsukaisineen Getsemanen puutarhassa; he kohtasivat siellä kiljuvan
jalopeuran. Opetuslapsoset peljästyivät suuresti.
Mutta J. Nasarealainen rauhoitteli heitä sanoen, älkää
peljätkö, se on täytetty. (Ai, siis olenko mä tän jo kertonu aiemmin? No, ne
opetuslapsoset kai menivät sitte kuitenki silittään sitä kiljuvaa jalopeuraa, kun
ne ei yhtään enää peljänneet?).
Eiku siis asiaan!
Ensio Olut nuorena ja aurinhonpaahtamana afalttimiehenä ilman paitaa |
Kuten tunnettua on, Ensio Olut kulki kukkeimman
nuoruutensa kesät –60-luvun lopulta alkaen viimeistään Vapusta aina pitkälle
lokakuuhun naisten päiväunelmana, paidattomana, ikiruskeana asfalttimiehenä päässä
skottiruutuinen haalistunut lippalakki vasemmalla korvalla kallellaan –
selvennyksenä sanottakoon, että pääosin jyräasfaltti, vähemmässä määrin valu-
eli pata-asfaltti – ylt’ypäri rakasta Suomenmaatamme.
Jyräasfalttia |
Neitokainen |
Paidaton, päivettynyt pikimies hurmasi tuolloin kylille
tietä päällystämään tullessaan vastustamattomalla charmillaan niin nuoret neitokaiset
kuin vakaat perheenemotkin.
Perheenemo -70-luvulta |
Siinä kolmikymppisenä – tai oikeastaan jopa hieman
alle – Ensio Olut valmistui sitten tien- ja vesirakennusinsinööriksi, sai
työmaapäällikön vakansseja eri asfalttifirmoihin – tietysti aina yhteen
kerrallaan – mutta kiertolaiselämä jatkui; nyt vaan paita päällä. Asfalttimiehen
charmi siitä tietysti kärsi, mutta vauhti eikun vaan kiihtyi! Yhteensä
tienpäällä pikihommissa – tervaturistina – meni hyvän matkaa kolmatta kymmentä
vuotta.
Toisin, kuin ehkä yleisesti luullaan, siitä oli
romantiikka kaukana; se oli vaan pelkkää hiton raskasta työtä sekä raatamista; jopa joskus 16
tuntia päivässä, mutta nuorena jaksoi.
Asfaltti- lapio |
Asfaltinlevittimissä ei ollut niinä alkuaikoina mitään zoomeja,
eli hydraulisia peränlevityksiä – levittimen perän ,eli liitan, leveys säädettiin jokaisen levityskohteen kaistan perusleveyttä varten pulteilla kiinnitettävillä levityspaloilla, satunnaiset kavennukset tehtiin kavennuslevyllä – eikä ollut muitakaan nykyajan hienouksia; käsin lapiolla
pistettiin ja kolalla kolattiin niin lipat kuin levikkeetkin. Siinä olisi
tullut pojalle papua hihaan, mutta kun ei käytetty paitaa, niin eipä liioin ollut
hihojakaan.
"Siunaus- kihveli" |
Me muiden asfalttifirmojen jäbät käytimme
norjalaisia metallivartisia jyvälapioita, ja pilkkasimme Lemminkäisen miehiä,
kun ne käyttivät ”siunauskihveliä”, eli sellaista pienempää tasakärkistä puutarhalapiota.
Höyryjyrä |
Työvälineinä oli lappukenkää, käsirissaa,
lankarullaa, ruputtia, massakirvestä, käsijunttaa, holkkalautaa, kumijussia, sun muuta, mistä tämän päivän pikimiehet
eivät mitään tiedä; niillä on levittäjissä nykyään tasausautomatiikat sun
tietokoneet – eivätkä jyrätkään enää kulje höyryllä.
Kaikki, mitä edellä kerrottu on, on totta ja
todellista elettyä elämää. Nyt sitten alkaa se puppu, eli otsikossa mainittu
”me tulemme taas” –osio, eli tukkilaiselämä!
Kola |
Tukeista, saati tukinuitosta, Ensio Olut ei ymmärrä
tuon hönkäsen pöläystä. Paitsi tukkikuormista, ja niistäkin vain sen verran,
että joihinkin mäntytukkeihin oli punaisella pisteellä merkitty se paikka,
mistä ammoin sai sorvaamalla parhaan kolanvarren. (Siis Ensio Oluen ammoisina
asfalttimiesaikoina, silloin oli kolanvarret mäntyä ja kolanlavat koivua, joskus raamisahan terää,
hii-ohei! Nyt ovat kolanvarret anodisoitua alumiinia ja kolanlavat monesti terästä, hii-ohei,
hii-ohei).
Helmat hampaissa |
Kun jäät ovat lähteneet virroilta ja puroista,
talojen sekä torppien tyttäret ja piiat – usein myös emännät – seisovat niiden
rannoilla helmat hampaissa odottamassa, että sieltä kohta ne tukkimiehet taas
saapuvat.
Pian alkaakin soida mäen takaa reippaiden ja
raittiiden tukkipoikien moniääninen laulu. Ja se soi, ja se soi!
Tukkipoika |
Sieltä kohta asteleekin ryhdikkäitä Enso-Gutzeitin tukkipoikia
keksit olalla ihan jonossa. Jonon hännillä astuu tuntikirjuri, joka on ketku.
Tapio Rautalapio ja torpantyttö |
Tukkipojat yrittävät pian tökkiä tukkeja kekseillään, kun ketku tuntikirjuri puolestaan pyrkii tökkimään torpantyttöä. Silloin saapuukin Tapio
Rautalapio sestoen tukilla ja keskeyttää yhdynnän ihan alkuunsa.
Pekka Puupään muija |
Puron rannalle, mitättömän pienen, harmajan töllin
pihaan saapuu laukkuryssä Lapatossu ja alkaa riiata mökin omistajaa, Pekka Puupään muijaa, siis tätä Justiina Puupäätä. Pekka Puupään muijalla on elämänsä säästöt, jotka hän aikoo antaa orvolle torpantytyölle vihkiröijyn ostoon, jos joku renkimies joskus huolisi torpantytön vaimokseen, niiin huonosti piilotettuna kammarin ikkunan verholaudan taa, että setelinkulmat sieltä pilkottavat.
Pihamies Pikkarainen ja Pekka Puupää |
Ketku tuntikirjuri käy kompukseen ison Ökytalon ilkeän isännän - joka on muuten oikeasti Pekka Puupään asuinkerrostalon pihamies
Pikkarainen - kanssa. Ketku tuntikirjuri varastaa Pekka Puupään muijan rahat ja menee piiloon
pontikankeittäjän kellariin, mutta Tapio Rautalapio löytää hänet sieltä, sitten
vähän painitaan, ja lopuksi Tapio Rautalapio heittää ketkun tuntikirjurin
pontikankeittäjän kammarin klasista läpi.
Lapatossu ja Pekka Puupään muija kahveella |
Pekka Puupään muija saa rahansa takaisin ja huomaa
yllättäen, että kulkukauppias Lapatossu onkin hänen nuoruudenrakastettunsa ja
keittää Lapatossulle oikeat pannukahveet – oikeista kahvinpöönistä kahvimyllyllä helmassa jalkojen välissä jauhetuista pannukarkeista kahvinporoista. Antaapa Lapatossulle oikein toppasokurinkin palankin suuhun!
Ison Ökytalon ilkeä isäntä, eli siis pihamies Pikkarainen käy yöllä ihan vaan vittuunnuksissaan ja kännipäissään,
kun ketku tuntikirjuri oli mennyt sörssimään hyvät bisnekset menemällä piiloon
pontikankeittäjän kellariin, josta Tapio Rautalapio hänet tietysti on ihan heti ja helpolla
yhyttänyt, lyömässä kirveellä, jonka terässä on lovi, poikki uittopuomin vittaksen, ja tukit karkaavat
omia aikojaan koskeen; tulee tukkisuma.
Tapio Rautalapio rientää kasapanoksen kanssa purkamaan sumaa, sytyttää aikatulilangan ja jää, kuten odotettua on, tietysti jatsarisaappaastaan kiinni tukkien väliin; ja tulilanka eiku palaa vaan.
Tukkisuma |
Tapio Rautalapio rientää kasapanoksen kanssa purkamaan sumaa, sytyttää aikatulilangan ja jää, kuten odotettua on, tietysti jatsarisaappaastaan kiinni tukkien väliin; ja tulilanka eiku palaa vaan.
Vihdoin Tapio Rautalapiolla päässä välähtää ja hän huomaa,
että kun heittää jatsarisaappaan jalastaan ja antaa sen mennä jordaniaan, niin ehtii
juuri ja juuri jatsarisaapas vain toisessa jalassa, pelkkä jalkarätti toisessa, rannalle,
jossa torpantyttö jo retonkin helmat hampaissa hermostuksissaan odottaa, koska pamahtaa.
Tukkeja ja säleitä viuhuu vinhasti ja pitkään ilmassa, mutta
kehenkään ei osu; torpantytön kesärentonki kastuu roiskeista, torpantyttö kavahtaa kastumistaan, mutta Tapio Rautalapio
kaappaa hänet syliinsä ja tyynnyttelee.
Varmuden vuoksi torpantyttö heittää märän retonkin ja pelkästä innosta kastuneet flanelliset, sukuperintönä kulkenet, moneen kertaan paikatut haarusista kusen keltaisiksi polttamat aluhousutkin päältään kokonaan poijes; näin ei kukaan huomaa, kuinka märkä retonki
liimautuu kiinni torpantytön uhkean seksikkäiseen vartaloon.
Torpantyttö ja Tapio Rautalapio rakastuvat, mutta
eivät sorru esiaviolliseen suhteeseen.
Kesän keiju, tuo viattoman
suloinen luotokappale,
karkeloi suviyössä
|
Torpantyttö on puolestaan – tämä käy vasta
syksymmällä, vasta uiton lähes loppuessa, ilmi – Lapatossun ja Pekka Puupään
muijan avioton lehtolapsi; kerran olivat vaan pimeässä vaatteet päällä jörnäseet, ja heti oli liemi palanut pohjaan.
Tapio Rautalapio kihlaa torpantytön, ja Lapatossu kihlaa Pekka Puupään muijan, kun tämä lupaa ottaa siitä impotentista Pekka Puupäästä eron.
Seuraavana lauantaina kihlaparit lähtevät Hilja Maitotytön - Hilja Maitotyttö tuo tukkipoijille uittokämpälle joka päivä monta tonkkaa lypsylämmintä lehmänmaitoa ja kirnupiimää, koska raivoraittiit tukkipojat juovat vain piimää ja maitoa, eivätkä ison Ökytalon isännän pihamies Pikkaraisen tavoin pilaa nuoruuttaan sillä viinanperkeleellä - hevoskyydillä kirkonkylään, jossa Tapio Rautalapio teettää rikkiviisaalla kyläsuutarilla itselleen sen toisesta jalasta puuttuvan jatsarisaappaan.
Kun sitten Tapio Rautalapiolla on jatsarisaapas kummassakin jalassa, hän menee torpantytön, joka nyt on siis ihan kierroksessa, kanssa paikallseen ”Kirkokylän Kello Ja Kulta” -nimiseen kellosepänliikkeeseen ja ostaa rojauttaa kihlat. Lapatossu ja Pekka Puupään muija hankkivat kihlansa torilta - juuri silloin onkin yllätteäen kirkonkylän torilla, mitenkäs sattuukaan, jokavuotiset elomarkkinat - helppoheikitä, jolta ostavat myös rantaroleksit. Kukkova kioskilta ostavat , siten syövät sitä suurella halulla.
Tapio Rautalapio kihlaa torpantytön, ja Lapatossu kihlaa Pekka Puupään muijan, kun tämä lupaa ottaa siitä impotentista Pekka Puupäästä eron.
Hilja Maitotyttö
Tyttöressun elmä maalla on niin köyhää,
niin köyhää, ettei ole varaa edes ostaa
nappikaupasta paidannappeja!
|
Kun sitten Tapio Rautalapiolla on jatsarisaapas kummassakin jalassa, hän menee torpantytön, joka nyt on siis ihan kierroksessa, kanssa paikallseen ”Kirkokylän Kello Ja Kulta” -nimiseen kellosepänliikkeeseen ja ostaa rojauttaa kihlat. Lapatossu ja Pekka Puupään muija hankkivat kihlansa torilta - juuri silloin onkin yllätteäen kirkonkylän torilla, mitenkäs sattuukaan, jokavuotiset elomarkkinat - helppoheikitä, jolta ostavat myös rantaroleksit. Kukkova kioskilta ostavat , siten syövät sitä suurella halulla.
Marraskuun puolella saapuu korkealla mäellä, mutta samalla aivan samaisen puron rantaviivalla seisovaan isoon Ökytaloon metsänostajia kysymään yösijaa. Ison Ökytalon emäntä vastaa miesten pyyntöön:
Kotka Mills |
”Taijatten olla niitä Kusetin miehiä? Täällä oli kesemmällä
teikäläisiä; nyt on meillä piika paksuna, kumpikin tytär paksuna, enkä min oo
ittestänikään ihan varma. Ei heru yösijaa teille, ei!”
”Eiku, myä ollaan nykyisin Kotka Mills’in miehiä…”
”Jaa, no jos sitten, eihän teistä Kotka Mills’in
miehistä ole koskaan ollut naisten kanssa mihinkään.”
Aman mahtavaa tuli mileen J Vainion sikermät. mutta Aika HYvin tehty.
VastaaPoista