Leipä se on, mikä naisen catwalkilla nykyisinkin pystyssä pitää! |
Suvi |
Tuo
vanha kansansanonta ei alun alkujaan oikeastaan viittaa, ei edes
alkuosaltaan meteorologiaan, vaan ravitsemustilanteeseen. Kevät oli
aikanaan ihmisille vaikea vuodenaika,
ruokavarastot olivat
tyhjentyneet talven jäljiltä. Nälkä oli, että näköä haittasi.
Seurasi heikkouden tunne ja kävely oli hoippuvaa, keikkuvaa.
Meterologiaa |
Kun ensimmäiset pälvipaikat huonoinpina vuosina ilmestyivät eteläisille rinnepaikoille, karja – tai joskus siis se ainoa talven yli selvinnyt lehmä - laskettiin jo ulos, josko se sieltä jo syötävää löytäisi. Ihmiset puolestaan saattoivat keskitalvea helpommin pyytää kevätkutuisia kaloja; esimerkiksi lahnoja lahdelmista ja isojakin haukia ojien suista.
Hui, hai! Eiku siis hui hauki! |
Sanonta
saattaa juontua vuosien 1866 – 1868 suurilta nälkävuosilta –
vuonna 1867 kerrotaan ajetun Päijänteen jäätä pitkin rekipelillä
Asikkalan kirkolle Juhannuskirkkoon.
Vuonna
1866 astui sitten Suomessa voimaan viinan kotipolton kieltävä laki
- ”Vuonna kuusikymmentä kuus tuli Suomehen laki uus, viinaa
kiellettiin keittämästä, juomapäiviä viettämästä. Se meininki
oli keisarilla, kun viinaa ei ois juomarilla, niin leipä riitäis
Suomessa, vainomiehen huoneessa, jne.”.
Kotitarve- pontikka- pannu |
Virallinen
perustelu oli pontikankeittokiellolle raittiusaate, mutta
todellisuudessa kysymys oli viljan saatavuudesta. Talonpojat
ansaitsivat enemmän polttamalla viljan viinaksi, kuin myymällä sen
jauhettavaksi. Tämä pahensi ennestäänkin heikkoa
elintarviketilannetta ja niinpä senaatti kielsi viinan kotipolton.
Olojen parantuessakaan ei Suomessa enää saanut valmistaa
laillisesti kotipolttoista viinaa, ja laki on samankaltainen
alkoholilain uudistuksesta huolimatta tänäkin päivänä.
Tai
sitten tuo sanonta viittaa vieläkin vanhempaan aikaan, mahdollisesti
suuriin kuolovuosiin 1695 - 1697, jolloin koettiin yksi suurimmista
nälänhädistä koko Euroopassa. Noina vuosina lähes kolmannes
Suomen väestöstä menetti henkensä ravinnon puutteeseen.
Nykyisin,
kun kansan ravitsemustilanne on saatu sellaiseksi, ettei kukaan enää
kuole kevättalvisin nälkään siksi, etteikö Suomessa olisi
riittävästi ruokaa saatavilla, kevään keikkuminen saa vallan
hyvin viitata kevättalven säiden vaihteluun.
Veikko Kankkonen |
Kevään
tulon pystyi vielä Ensio Oluen nuoruudessa ennustamaan
hiihtokilpailujen järjestyksestä; “Salpurin”, siis Salpausselän
kisojen aikaan oli vielä täysi talvi, Holmenkollenilla kun
hiihdettiin ja hypättiin, niin oli kevättalvi, ja kun Kankkosen
Viki sinisessä pipossaan,
Björn Wirkola |
kädet tiukasti housunsaumalla sitten
kauden päätteeksi vielä voitti suomea puhuvan norjalaishyppääjä
Björn Wirkolan Falunissa – jos ei kaatunut - niin oltiin jo aivan
kevään korvalla.
Falunin
kisojen jälkeen ei enää oikeastaan pystynyt kisaamaan muualla kuin
Rukan suurmäessä, jota sen valmistumisvuonna 1964 rehvakkaasti
”lentomäeksi” kutsuttiin, tuskinpa sitten muualla.
Tuohon
maailmanaikaan Paavo Salmensuu osoitteli sääkarttaa piippunsa
varrella ja kevääntulon ennustaminen oli muutenkin oli tyyliä
”odotettavissa iltaan asti: Kotka, Rankki...”. Vaan toisin on
nyt! Kun Anne maanantaina sanoo, että perjantaina on sitten selkeää,
niin perjantaina on sitten selkeää.
Ja
jos Kerttu määrää ensi viikon sään olevan poutainen, niin ei
siinä auta, vaikka pilvet olisivat valmiiksi millaisessa reilassa
koko viikon kestävää maakuntasadetta varten, niin poutaa on, ja
ihan koko viikon, koska Kerttu on niin määrännyt!
Ainakaan
Ensio Olut ei uskalla väittää vastaan.
Noista
nälkävuosista mieleen vielä, että kun tällä viikolla Terveyden
ja hyvinvoinnin laitoksen viisaat professorit saivat laskettua, että
viimeksi nälkävuonna 1868 Suomessa syntyi lapsia vähemmän kuin
vuonna 2017.
Nyt
kuitenkin nämä lakiviisaat esittävät, että – jos Ensio Olut
nyt mitään näistä lainsäädäntöasioista ymmärtää - että
jos mies - esimerkiksi nyt Ensio Olut - ryhtyy panohommiin ilman,
että on kysynyt ja saanut naiselta nimenomaan siihen toimeen
suusanallisen luvan - syyllistyy raiskaukseen.
Tuleeko panoluvan sanamuodon olla tietynlainen, ettei tule väärinkäsityksiä - esimerkiksi onko "nyt saat sitten panna mua" riittävän yksiselitteinen?
Tuleeko panoluvan sanamuodon olla tietynlainen, ettei tule väärinkäsityksiä - esimerkiksi onko "nyt saat sitten panna mua" riittävän yksiselitteinen?
Miten tulkita näiden kahden kyyhkyläisen kehonkieltä? |
Jos,
kuten tähän asti, Ensio Olut on luottanut naisen kehonkieleen ja
viimeistään sanaan, että saat panna, ja nainen aktin jälkeen –
vaikka ajankin päästä – tuleekin toisiin aatoksiin ja kertoo,
ettei hän oikeastaan tarkoittanutkaan panemista, niin uskotaanko
Ensio Olutta ilman juuri tätä panemista koskevaa, kummankin
panemisosapuolen allekirjoittamaa kokouspöytäkirjaa, että kyllä
lupa koski nimenomaan tätä panemista?
Jos
ei kuitenkaan tarvita aktin oikeudellisuuden osoittamiseen ihan nyt
kokouspöytäkirjaa, niin kaipa vaikkapa KELA:n verkkosivuilta saa
jatkossa tulostettua panemiskaavakkeen, vai voiko kumpikin osapuoli
kirjautua omilla pankkitunnuksillaan Kanta.fi/omakanta -sivuille ja
kirjata sinne halukkuutensa yhdyntään?
Täytyykö
jatkossa vielä etukäteen ilmoittaa johonkin instanssiin, kuinka
pitkään tulee paneminen kestämään ja missä asennossa?
Kortonginko kanssa, vai ihan paljaallako?
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005600551.html
Ulkomaassa itsensä ihan tappiin maksanut veron- maksaja muuttamassa Suomeen |
Kovin
on mutkikkaaksi menossa tuo suvunjatkamispuuha. Ja sitten vielä
ihmetellään syntyvien lasten vähäistä päälukua!
Tosin meillä suuriin ikäluokkiin kuuluvillakin oli syntyessämme keskimäärin vain yksi pää.
Tosin meillä suuriin ikäluokkiin kuuluvillakin oli syntyessämme keskimäärin vain yksi pää.
Onneksi
ehkä edes Ulkomaasta saadaan tänne veroparatiisiin uusia, innokkaita ulkomaalaisia veronmaksajia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti