Nätti kuin sorkkaeläin pienenä |
Näin
koulujen alkamisen aikaan puhutaan jälleen koulukiusaamisesta. Enpä
malta siis minäkään olla työntämättä omaa sorkkaani soppaan.
Minä
en katso tulleeni oikeastaan koulukiusatuksi, enkä usko, että minua
olisi kukaan pitänyt koulukiusaajanakaan. Kerronpa kuitenkin tässä
pari omakohtaista tositarinaa siitä, kuinka minua kuitenkin ehkä
yritettiin koulukiusata. Nimiä enkä paikkakuntia en mainitse.
Aloitin
opinurani jo hyvin pienenä poikana syyskuun alussa vuonna 1957 –
tuolloin en edes ollut vielä täyttänyt seitsemää, lokakuun
viimeisenä sen vasta täytin erään Maalaispitäjän
Kuntakeskuksen – käytän tässä kyseisestä paikkakunnasta,
ettei kukaan vaan arvaisi, mistä paikkakunnasta on kysymys salanimenä termiä ”Maalaispitäjän Kuntakeskus”, koska
kyseessä ei ole kaupunki eikä kirkonkylä – ”Isolla Koululla”
alakansakoulun ensimmäisellä luokalla.
-50-luvun koulureppu |
Olin
jo silloin niin ”minä itse” ettei äiti olisi saanut saattaa
minua ensimmäisenäkään koulupäivänä kouluun, mutta pakko se
oli hyväksyä, koska jommankumman vanhemmista, tai ainakin lapsen
huoltajan edustajan täytyi ilmoittaa oppivelvollinen reppuselkä
kouluun ja minun, kuten useimpien koululasten kohdalla, tuo
esivanhempi oli oma äiti.
Tuohon
maailmanaikaan ei Maalaispitäjän Kuntakeskuksen kaupoista juurikaan
ollut ostettavissa ekaluokkalaiselle sopivia kouluhousuja. Ja jos
olikin, ei niiden ostoon, tai ompelijattaren tahi vaatturin tekemiin
ollut monillakaan sodanjälkeisen jälleenrakennuksen aikaan –
aikaan, jolloin evakot oli saatu vasta taannoin asutettua – varaa.
Kun kakarat vieläpä kasvoivat ylen aikaa, ja niinpä äidit
ompelivat meidän alakoulupoikien housut itse kulloinkin saatavilla
olleesta kankaasta jättäen niihin kasvuvaraa reilusti, tai sitten
pojanmukulat joutuivat käyttämään isoveljelleen jo pieniksi
jäämiä housuja. Minun äidilläni sattui juuri silloin olemaan
keltaista kukonaskelkuviosta kangasta, jossa oli melko suuret ne
kukonaskelet, ja siitä hän oli ommella surauttanut minulle
ekaluokkalaiselle ihan uudet henkselihousut.
Keltaista kukonaskelkuvioista kangasta |
Heti
kohta toisen koulupäivänä meille jaettiin aapiset ja koulupäivän
jälkeen kotona sitten innoissani raportoin, että saatiin jo oikein
aasta läksyäkin. Sen koommin en läksyistäni – ainakaan
alakansakoulussa – ollutkaan innostunut, vaan yleensä ilmoitin,
kun minulta kysyttiin, onko läksyt jo tehty, että huomiseksi ei ole
läksyjä; meillä on huomenna lukujärjestyksessä vain leikkiä,
laulua, liikuntaa sekä ympäristöoppia ja askartelua – mutta hei,
nehän ovat ihan samoja oppiaineita, kuin nykyisissä
ammattikorkeakouluissa.
No
tulihan sitä myöhempinä vuosina hieman läksyjäkin luettua, kun
tuli ihan oikea tekukin aikaan ennen niiden ammattikorkeakouluksi
muuttamista käytyä.
Palataanpa
takaisin alakansakoulun ensimmäiselle luokalle.
-50-luvun hameenhelmat |
Ainoa
kerta, joka saattoi liipaista läheltä koulukiusaamista oli, kun
samalla ekaluokalla ollut, mutta jo alkutalvesta seitsenvuotiaana kotonaan äitinsä hameen helmoissa minua isommaksi kasvanut – eli ainakin kymmenen
kuukautta minua vanhempi – kymmenen kuukautta on kuusi, seitsemän
vuotiaiden iässä aika paljon – poika yritti koulun ulkohuussissa
vetää ne kukonaskelhousut minulta pois jaloistani. Vaan eipä
onnistunut, koska minun äitini oli ommellut henkselit selkäpuolelta
sekä henkseleiden napit etupuolelta niin hyvin kiinni, että housut
pysyivät minulla jalassa.
-50-luvun pikkutyttöjä |
En
tuolloin vielä ymmärtänyt, miten tuota luokkatoveriani kovin
kiinnosti nähdä, mitä minulla, toisella pikkupojalla on
housuissani, saati miten nimitetään sellaisia poikia, joita kovin se kiinnostaa, mitä toisilla pojilla on housuissaan. Meitä muita, siis meitä tavan viikareita kiinnosti puolestaan enemmälti nähdä, mitä
pikkutytöillä on hameen alla. En tietenkään tässä kerro, että
minä sen jo silloin tiesin, vaikka minulla ei siskoja olekaan, koska
eräs suunnilleen saman ikäinen naapurin pikkutyttö oli jo edellisenä talvena minulle näyttänyt, että hänellä
on tällainen, kun minä sitten puolestani näytin millainen minulla
on. Ja silloinkin tyttö teki aloitteen. Tätä en siis nyt tässä
kerro.
Pieni nokipoika vaan, uuninpiippuun putoaa, sieltä ylös yrittää, mutta nalkkiin sinne jää |
No,
nyttemmin tuon tiedän ja ymmärrän, koska tuosta pojasta tulikin isona
sitten piirinuohooja, ihan nuohoojamestari vallan.
Minua
ei sittemminkään koulukiusattu, eikä edes yritetty. Paitsi
oppikouluaikaan Maalaispitäjän Kuntakeskuksen Oppikoulun rehtori,
joka opetti saksankieltä, kiusasi minua pitämällä keskikoulun
toiselta luokalta alkaen lukion viimeiselle tuon tuosta saksankielen
sanakokeita, joista minä – jollen nyt vallan väärin muista –
sain arvosanaksi aina nolla miinus tai vielä sitäkin alemman
arvosanan. Tästä huolimatta kirjoitin ylioppilaskokeissa
saksankielestä vahvan ceen.
Ettei
tuo otsikon aihe vallan unholaan jäisi, tähän loppuun täytyy nyt
kertoa erään täällä nykyisessä kotikaupungissani asuvan, siis
täällä kaupungissa, jonka nimi on sama, kuin eräällä uljaalla
petolinnulla, pikkukaupungista, jonka nimi on puolestaan eräs
rikosnimike, syntyisin olevan tuttavani kertoma koulukiusaamistapaus.
Tarina kertoo tuon tuttavan pojanpojasta, joka oli juuri aloittanut
lukio-opiskelun.
Poika
– nimitettäköön häntä vaikka Pentiksi – oli juossut – tämä
tapahtui kertojan mukaan vuosi sitten – itkien koulusta kotiin.
”Mikä
hätänä, poikani Pentti”, Pentin isä oli kysynyt.
”No
iskä, ku toiset pojat jatkuvast tönii ja haukkuu minuu
neitimäiseks, ja että miä näytän ihan kahden euron laivatytöltä”
Pentti, käsilaukku, kynähame ja korkokengät |
”Mikset
siä anna niille toisille pojille samalla mitalla takaisin tai juokse karkuu, niin
kuin miä olen siulle opettanut”, Pentin isä oli ihmetellyt.
”Olenha miä antanut niille takaisi; tänäänki vedin sitä pahinta
koulukiusaajaa päin pläsiä tällä äiskän rippilahjaks antamal, nyt juur kahden euron kolikoit täynnä oleval käsilaukul. Mut ku täs kapeas kynähamees ja
ja näis neljä tuuma piikkikorois miä en yksikertasest pääse juoksemaa niin
kovaa, etteivätkö ne toiset pojat sais minuu aina kii.”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti