Lieneekö laillista lain? Syntyneekö tästä Puti vai Tipu |
YLEn nettisivuilla oli viime tiistaina 14.7. illan Ajankohtaista Kakkosta mainostava artikkeli, jossa kerrottiin, että Suomi on Unkarin ja Romanian ohella viimeinen EU-maa, jossa eläimiin sekaantuminen ei ole vielä laissa kiellettyä. Itse ohjelmssa ei puututtu - ainakaan Ensio Olut ei huomannut puututtavan – tähän tieteessä zoofiliana tunnettuun seksuaaliseen suuntautumiseen millään tavalla; enemmälti ohjelmassa eräs vegaani toi – mikäli Ensio Olut asian oikein ymmärsi – julki mielipiteensä, että Korkeasaaren amurintiikerit ja lumileopardit täytyisi opettaa tyydyttämään huutavan proteiinintarpeensa härkäpavuilla ja herneillä. Sitten nämä vegaanikissapedot voikin vapauttaa Suomen luontoon.
Sen
enempää omaa sorkkaansa tähän soppaan sorkkimatta Ensio Olut
laittaa tähän enemmittä selityksittä Kalevalan 12. runon, jossa
kerrotaan Ahti Lemminkäisen laulamisista. Nii'in juuri, Lemminkäisen
etunimi on Kalevalassa Ahti.
Sinne
lieto Lemminkäinen lauloi miehet miekkoinensa,
urohot
asehinensa; lauloi nuoret, lauloi vanhat,
lauloi
kerran keskilaaun; yhen heitti laulamatta:
karjapaimenen
pahaisen, ukko vanhan umpisilmän.
Märkähattu
karjanpaimen, hänpä tuon sanoiksi virkki:
"Oi
sie lieto Lemmin poika! Lauloit nuoret, lauloit vanhat,
lauloit
kerran keskilaaun: niin miks' et minua laula?"
Sanoi
lieto Lemminkäinen: "Siksi en sinuhun koske,
kun
olet katsoa katala, kurja koskemaisittani.
Vielä
miesnä nuorempana, karjanpaimenna pahaisna
turmelit
emosi tuoman, sisaresi siuvahutit;
kaikki
herjasit hevoset, tamman varsat vaivuttelit
suon
selillä, maan navoilla, ve'en liivan liikkumilla."
Märkähattu
karjanpaimen tuosta suuttui ja vihastui.
Meni
ulos usta myöten, pellolle pihoa myöten;
juoksi
Tuonelan joelle, pyhän virran pyörtehelle.
Sieltä
katsoi Kaukomieltä, vuottelevi Lemminkäistä
Pohjasta
paloavaksi, kotihinsa kulkevaksi.
Näin
ennenaikaan, mutta palataanpa hieman lähemmäs nykyisyyttä.
Eläinseksiä |
Eläimiinsekaantuminen
kriminalisoitiin Norjassa 2010 ja Ruotsissa 2014. Tanska ei halunnut
olla viimeinen Pohjoismaa, joka sallii eläinseksin. Lisäksi
Tanskanmaalla oli vahvat epäilyt eläinbordelleista, niinpä se
kiellettiin sielläkin lain voimalla nyt heinäkuun alusta.
Koska
Suomessa tuo on yhä luvallista, ja Pohjois-Kymenlaakso kaipaa
kipeästi turismituloja, niin eikö esimerkiksi ”Kouvolan Lammaspäivät” olisi oiva rahasampo?
Tuo
viimenen otettakoon huulena, mutta nyt raakaan todellisuuteen ja
Saukisten sukuun.
Saukisen
suvun miespuoliset jäsenet eivät olleet saaneet naista miespolviin;
yksikään nainen ei ollut koskaan antanut Saukisen miehille, ei edes
säälistä. Seuraava tarina kertoo yhdestä suvun vesasta, Per
Saukisesta:
Per
Saukinen istui kotonaan naiset mielessään ja temmi oli lujasti
tanassa; oli ollut monta päivää jo. Viimein Per Saukinen tuli
siihen tulokseen, että naisenpuolta oli saatava; jos ei ilmaiseksi,
niin sitten vaikka rahalla vallan. Niinpä Per Saukinen ryhtyi
etsimään rahaa. Hän löysi vain yhden kahden euron kolikon. Eihän
sillä naista hurmaa, mutta kannatti kuitenkin kokeilla.
Ilotalon madame |
Per
Saukinen suori itsensä paikalliseen ilotaloon. Ilotalon madame nosti
kanan tiskille, nauroi ja sanoi:
”Ei
täällä kahdella eurolla naista saa, mutta tätä kanaa voit sillä
rahalla
jörniä ihan vapaasti.”
Per
Saukinen kavahti kanaa ja meni takaisin kotiinsa. Kotona ajatus
kanasta alkoi kuitenkin kummasti kiihottaa, ja Per Saukinen ei kun
siitä takaisin bordelliin ja kaksieuronen tiskiin toivoen, ettei
kana olisi sillä hetkellä varattuna.
Kana
oli yhä vapaana ja madame ohjasi Per Saukisen kanoineen punaisin
lampuin valaistuun huoneeseen, jonka yhdellä seinällä oli suuri
peili, josta ihailla aktia.
Seuraavana
päivänä tuli Per Saukiselle – kuinka ollakaan - taas kana
mieleen, niinpä hän vippasi naapurin kaverilta viitosen ja meni
jälleen ilotaloon. Paikan emäntä loihe lausumaan:
Vihainen kana |
Suuttunut kukko |
”Eilen
panit talon ainoan kanan melkein kuoliaaksi - mistä kukkokin on kovin suuttunut - eikä toista ole nyt
tähän hätään, mutta vitosella saat katsella, kun koira nai
naista.”
Käyhän
tuokin, Per Saukinen innostui.
Madame
ohjasi Per Saukisen sisään hämärään huoneeseen sen oven
viereisestä ovesta, josta hän oli edellisenä päivänä kulkenut.
Hämärässä huoneessa oli suuren ikkunan edessä monta penkkiriviä
ja lähes jokainen paikka oli täynnä. Ikkunan takana koira jörni
naista. Per Saukinen hihkui innoissaan. Viereisellä paikalla istunut
hyssytteli ja kuiskasi nähdessään tulokkaan innon:
”Hys, ota vähän iisimmin. Ei tämä vielä mitään, mutta olisit tullut eilen, kun yksi kaaho
jörni tuolla kanaa!”
Sitten
tarina maaseudulta. Paikkakunta jääköön – kuten edellisenkin
tarinan tapahtumapaikka – vain Ensio Oluen tietoon.
Karjankasvattaja
Jussi Jyväjussi makoili vaimoineen iltaisten navettatöiden jälkeen
vuoteella. Vaimo kutoi sukkaa ja mies lueskeli Pellervon viimeisintä
numeroa.
Pellervo vuodelta 1959 |
”Tiesitkö”,
Jussi Jyväjussi sanoi vaimolleen, ”että yksikään ihmisen
jalostama naaraspuolinen kotieläin ei koskaan saa orgasmia; niin tässä
Pellervo-lehdessä kirjoitetaan. Oikein tohtorismies ja professori
Olli Vaara Itä-Suomen yliopiston ihmistieteelliseltä
eläintutkimuslaitokselta Joensuusta on kirjoittanut tämän
artikkelin, joten kyllä se varmaan on tutkittu ja tosi. Ainakin minä
uskon niin.”
”Ihanko
tosi, että uskot”, vaimo vastasi”. ”Mutta mitenpä todistat tuon?”
”Okei,
tutkitaanpa juttu”, Jussi Jyväjussi sanoi, nousi sängystä ja
meni ulos. Vaimo jäi pöllämystynyt ilme kasvoillaan katsomaan
miehensä jälkeen. Noin tunnin kuluttua Jussi Jyväjussi palasi
hikisenä ja hengästyneenä makuukammariin ja kertoi:
Emakko |
”No
niin, nyt on tutkimus
tehty
ja nyt olen varma, ettei lehmä eikä lammas tai tammahevonen saa
orgasmia, mutta sikaemakosta en päässyt selvyyteen, se kun kiljuu
muutenkin alvariinsa.”
Kolmas
tarinana perustuu Ensio Oluen omakohtaisiin, laajoilla matkoilla
kokemiinsa kokemuksiin.
Laajoilla
ulkomaanmatkoillaan Ensio Olut oli kerran ryhmämatkalla
Australiassa. Kaiken maailman ryhmäretkiin perin kyllästyneenä
Ensio Olut päätti vuokrata auton ja lähteä ominpäin tutustumaan
Australian periferiaan ja takamaihin. Ajettuaan joitakin satoja
kilometrejä Ensio Olut näki lammaspaimenen panevan lammasta aivan
tien penkalla; paimen ei antanut ohiajavan Ensio Oluen mitenkään
häiritä toimitustaan.
Austraalian Peräkylän pubi |
Pienen
ajan kuluttua Ensio Olut saapui Peräkylä-nimiseen kyläpahaseen ja meni paikalliseen
saluunaan sammuttaakseen hakkaavan janonsa. Kun Ensio Oluen silmät
olivat tottuneet pubin hämärään ja hän oli saanut tilaamansa
tuopin puolilleen, Ensio Olut näki yksijalkaisen miehen vetävän
häpeilemättä käteen tiskin toisessa päässä.
”On
tämäkin seutukuntaa”, Ensio Olut tuhahti paheksuvasti. ”Ensin
minä näin miehen tienlaidassa lammasta jörnimässä ja nyt
yksijalkainen mies tumputtaa julkisesti tässä baaritiskin ääressä!”
”Mitäs
kummaa siinä nyt on”, baarimikko vastasi. ”Toisjalkaisen miehen
on niin pirun vaikea saada lammasta kiinni.”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti