Kyöpelinvuori, ei Karhulan, vaan Sortavalan Helilässä Venäjän yhä miehittämässä Laatokan Karjalassa |
tuonne, tuonne Kyöpelinvuoren taa, ettei niitä, ettei niitä nuoret miehet saa!"
Raatikko tarkoittaa vanhastaan suomenkielessä kivikkoa, suota, mitä tahansa kaatopaikkaa, jonne on viety roskat ja muut ylijäämät. Kyöpeli sen sijaan on kummitus ja mörkö. Vanhassa, vuoden 1776 raamatunkäännöksessäkin sanotaan: ”Ja kuin opetuslapset näkivät hänen merellä käyvän, peljästyivät he, ja sanoivat: kyöpeli se on; ja huusivat pelvon tähden.” (Matteuksen Evankeliumi 14:26). Kyöpelinvuori on siis Kummitusvuori, Mörkövuori.
Vuoteen 1975 asti – jolloin vanhanpojan / -piian vero
poistettiin Suomen verolaista – yli 24 vuotiaat naimattomat naiset vietiin raa’asti
kivikkoon, suolle tai kaatopaikalle Kyöpelinvuoren, Mörkövuoren taakse. piiloon
nuorilta miehiltä. Miten brutaalia ja julmaa!
Onneksi kuitenkin, vaikka elämme tätä kertakäyttökulttuurin
aikaa, on eripuolille maatamme perustettu kierrätyskeskuksia, joihin voi viedä
lähes kaiken kierrätyskelpoisen – niin vähän käytetyn, kuin aivan
käyttämättömänkin – etteivät mene kivikoilla ja soilla haaskuun, ja niistä
nuoret, miks’ei vallan vanhemmatkin – miehet saattavat tehdä arvokkaita
löytöjä! Näitä kierrätyskeskuksia voisi kutsua vaikkapa ”ravintolan baaritiskeiksi”.
Kierrätyskeskus |
Tämä näin esikirjoituksena, koska Pääsiäisenä –
perinteisesti Lankalauantaina - perimätiedon mukaan noidat, Ensio Olut ei nyt
tällä tarkoita – älkää luulkokaan – yli 24 vuotiaita naishenkilöitä, jotka
eivät elä vakituisessa parisuhteessa, vaan niitä taruhenkilöitä, jotka
tarinoiden mukaan kokoontuvat Pääsiäisenä Kyöpelinvuorelle luudilla lentäen
pitojaan pitämään.
Tämä luudallalentämismyytti ei kuitenkaan ole aivan
tuulesta temmattu tarina; sillä on – uskokaa vaan – totuuspohjaa!
Keskiajalla ”noidat” käyttivät noituusmenoissaan hallusinogeenisistä
kasveista – esim. hullunkaalista tai psilosybliinisienistä – tehtyjä tahnoja,
joita he sivelivät luudanvarteen, heittivät hameet korviin – naisten alushousut
olivat syntiä vielä pitkään 1800-luvulle – päältään, nousivat luudanvarrelle ja
nauttivat huumevoiteet sisäisesti ulkosynnyttimien limakalvojen kautta, sillä se sitä kautta huume imeytyi paremmin –
vähän kuin suppona – kuin suun kautta otettuna. Keskiaikaissa piirroksissa
luudilla ”lentävät noidat” kuvataankin usein alastomina.
Hallusinogeenit aiheuttivat lentämisen tunteen. (vert.
Ensio Olut 18. marraskuuta 2012 ”Ettäkö porot mukamas lentävät?”). Älkää nyt
herran tähden kuitenkaan kokeilko näitä konsteja; ei niillä oikeasti lentoon
pääse.
Alus-, tai tätänykyä sukkahousujen riisumisesta, tai edes luudanvarrella ilman
alushousuja istumisesta ei kuitenkaan – 24 vuotta täyttäneet ”vanhatpiiat”
huom! – ole minkään moista haittaa; paremminkin vaan hyötyä. Toivoo Ensio Olut
ja koko ”Sukkanauhat takaisin” –yhdistys!
Tämä oli lyhyt
oppimäärä Kyöpelistä, Raatikosta ja ”noidista”. Nyt Pääsiäiseen.
Monet suomalaiset Pääsiäistaiat on liitetty vanhastaan
karjatalouteen ja kateuteen; naapurin lehmän nännien silpomisen uskottiin
edesauttavan oman karjan onnea, jne. Tänäpäivänä tiedetään, että toisen karjan
tai muun omaisuuden tahallinen vahingoittaminen ei tuo itselle onnea, vaan
sakko-, pahimmillaan vankeustuomion.
Onnea omalle karjalle – vahinkoa toiselle tuottamattomia
– taikoja sen sijaan niitäkin tehtiin. Näitä on muun muassa se, että karjaa
laskettaessa Pääsiäisenä ulos ometasta emäntä seisoo kahareisin navetan oven
kamanan yllä ja lehmät siitä sitten ali pihalle; tietää hyvää vasikkalykkyä ja
maidon herumisvuotta. Lieneekö tapa vielä kuinkakin yleinen, mene tiedä. Tämän päivän suurnavetoiden emänniltä tuo vaatinee kestävyyttä, sekä vahvoja reisilihaksia!
Uudempia Pääsiäistaikakeinoja, niitäkin karjataloudessa on. Esimerkkinä mainittakoon maaseudulla yhä laajalti käytetty, mutta vähemmän – ainakin kaupungeissa – tunnettu taikakeino, karjataloustilan naimaikäinen tytär Pääsiäisaikaan lypsyllä ainoataan kumisaappaissa. Jo vain naapuritilojen ja -kartanoiden aikamiespojat rientävät sankoin joukoin navetoihin apupojiksi!
Kesemmällä, viimeistään heinänteonaikaan nousevat vihdoin laiskimmatkin peräkammarinpojat pois sopperoistaan, kun kuulevat, että naapurikylässä neitokaiset traktoreita ajavat ilman rihman kiertämää! Varma tyttärille naimaonnea tuova Pääsiäistaika on tämä!
Pääsiäiseen kuuluu monissa maissa moninaita
Pääsiäisperinteitä. Ruotsinmaalla pikkutytöt kiertävät kerjuulla sukulaisissa
ja tuttavissa mummoiksi pukeutuneina kahvipannuineen.
Suomessa pikkutytöt ja ahneimmat pikkupojat kiertävät
naama hiilellä ja punamullalla liattuna, mummoiksi pukeutuneina kerjuulla
täysin oudoilla ovilla. Jos ei namuja ja suklaamunia ala ovensa varomattomasti
avanneelta tippua, uhkaavat nämä riiviöt tätä heille täysin tuntematonta
pajupiiskoilla lyödä ja alkavat noitua:
” Virpoi, varpoi, tuoreeks terveeks tulevaks vuueks.
Isännäl iso vassa, emännäl perä leviä. Poijalle virma hevoinen, tyttärelle
sulhainen punakka. Vissat siulle, palkka miulle. Miulle muna kanasestais, maitotilkka
lehmäseistäis, vähä voita vakkaseistais, kopeekkainen kukkaroistais Vissa siulle, palkka miulle. Ja herra
viel hyväst hallitkoon!”
Jos näiden karmeiden uhkausten jälkeen tämä täysin
viaton noidunnan uhri on vielä jotenkuten tolkuissaan, mutta ei saa moneen yöhön unta, on hänen loitsuista
vapautumisekkeen vedettävä kunnon perskännit.
Tšekinmaalla ei lapsia laiteta asialle, eikä siellä kerjätä,
saati uhata ja loitsita lihaviksi vennonvieraita, vaan siellä kylän
naimaikäiset pojat Pääsiäisen tienoilla aivan luvan jälkeen saavat piiskata
saman kylän naimaikäisiä tyttöjä torilla myytävillä pajunoksista punotuilla
piiskoilla pyllylle.
Unkarissa sitten taas eivät pojat piiskaa tyttöjä, vaan
heittävät Pääsiäisenä ämpäreillä kylmää vettä tyttöjen päälle.
Sitten lyhyt katsaus itse Pääsiäisen, tai paremmin sen
eläimistön historiaan:
Pääsiäinen, englanninkielellä "Easter",
perustuu pakanallisen saksilaisen jumalattaren nimeen ”Eastre” (tai Oestre tai
Ostara), joka oli kevään alkamisen jumalatar. ”Eastre”
oli tietenkin kevään ja hedelmällisyyden jumalatar, joka lopetti talven ja teki päivästä
yötä pidemmän ja herätti intohimon, "uuden elämän".
Tähän ”Eastre”-kulttiin kuuluvat myös "Pääsiäispuput",
jänikset ja kaniinit, lastenkielellä ”puput”. ”Puput” liittyvät tähän kevään jumalattareen,
koska ne olivat hänen pyhiä eläimiään näiden eläinten tunnetusti nopean
lisääntymisen vuoksi.
Ishtar |
Assyrialaiset ja babylonialaiset palvoivat ”Pääsiäistipuja”,
kananpoikasia, uuden elämän edustajina. Koska kana on linnuksi ”huono”, kun se
ei osaa lentää, ”Ishtar-Eastre” loihti siitä nopeasti metsästäjiltä karkuun
juoksevan valkoisen ”pupun” ja antoi sille nimen ”Lepus”, ”Munien kantaja”.
Hypridi pääsiäisputi |
Ensimmäinen dokumentoitu ”Pääsiäispupuhavainto”
Euroopassa on tehty 1500-luvulla Saksassa. Sittemmin on löydetty
”Pääsiäispupun” munia eripuolilta maailmaa, mutta niiden haudonnassa ”Pääsiäispupun”
poikasiksi on aina surkeasti epäonnistuttu.
Kaikkialla ei tätä ”Ishtar-Eastre”-kultin tarinaa tunneta – tai
jos tunnetaankin, sitä ei juhlita.
Kevään saapumista kyllä juhlitaan kaikissa niissä maissa, joissa on vuodenajat. Kiinalaiset esimerkiksi juhlivat kevättä aivan liian aikaisin, noin puolessa välissä helmikuuta. Amerikan alkuperäisasukkaat, tuttavallisemmin intiaanit, sen sijaan viettävät aivan meidän Pääsiäisemme aikaan uuden istutuskauden alkamisen powwow-juhlia, joissa ei ”pupuja” tunneta. Inkkarit eivät olekaan mitään jänishousuja!
Kevään saapumista kyllä juhlitaan kaikissa niissä maissa, joissa on vuodenajat. Kiinalaiset esimerkiksi juhlivat kevättä aivan liian aikaisin, noin puolessa välissä helmikuuta. Amerikan alkuperäisasukkaat, tuttavallisemmin intiaanit, sen sijaan viettävät aivan meidän Pääsiäisemme aikaan uuden istutuskauden alkamisen powwow-juhlia, joissa ei ”pupuja” tunneta. Inkkarit eivät olekaan mitään jänishousuja!
Niin, ja sitten on Jaappani! Yleisesti luullaan, että Kirsikankukkajuhla on se ainoa japanialainen kevätjuhla, jota vietetään siveästi kimonoissa perhepiknikein puistonpenkeillä istuskellen kukkivien kirsikkapuiden siimeksessä.
Mutta ei, Japaniassa ”muna” on huhtikuun puolessa välissä paljon konkreettisempi käsite, kuin täällä tekosiveässä lännessä. Munaa juhlitaan ja sitä kannetaan kaikkialla ja kaikissa Japanin kaupungeissa kaduilla ympäriinsä. Kanayama, ja tytöt tykkää!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti