Eilissäpäivänä
ainakin Ensio Olut sai lukea YLE:n verkkosivuilta seuraavan uutisen:
Rusakkoja |
Häirikkörusakot
metsästettävä ennen kevättä
Viljelyksiä
vahingoittavat rusakot on metsästettävä ennen kevättä, kehottaa
Suomen Riistakeskus. Rusakot ovat aiheuttaneet vahinkoja erityisesti
puutarhoissa ja erikoisviljelmillä.
Rusakot
eli peltojänikset ovat iskeneet erityisesti puutarhaviljelmillä.
Esimerkiksi Jyväskylän Viherlandia on kärsinyt
rusakko-invaasiosta. Viherlandia sijaitsee taajama-alueella, joten
tuliaseita ei voi käyttää.
- Muutama vuosi sitten Viherlandiassa rusakoita metsästettiin jousiaseella. Toinen paikka, missä ongelmia on ollut on Mustankorkean kaatopaikan pajuviljelmä. Siellä saa jo käyttää ampuma-asetta, sanoo riistapäällikkö Jukka Purhonen Suomen Riistakeskus Keski-Suomesta.
Ensio Olut kotkaantuneena luontoerikoisasiantuntijana - erityisesti pupuihin perehtyneenä - jos kuka, tietää, että rusakot (Lepus europaeus) – eritoten urospuoliset rusakot (Lepus europaeus masculinum) – ovat kaiken kaikkiaan ja vasiten kovin hankalaa sakkia - nehän ovat alunalkujaan tulleet maahanmuuttajina Länsi-Aasian aroilta Suomeen.
Metsäjänistypy |
Varsikin
keväällä kiima-aikaan. Silloin ne tapellarähinöivät keskenään,
ja ne saattavat viedä esimerkiksi metsäjäniksiltä jopa muijat!
Näin
todella tapahtuu, koska
1)
rusakkosällit
ovat isompia, kuin metsäjänispojat, 2)
ne
kuuluvat
kumpikin laji jäniseläimiin, 3)
ovat
keväällä usein tummempia, kuin kuin metsäjäniskollit, jotka
eivät ehkä ole vielä ehtineet vaihtaa pois valkoista
talviturkkiaan, kun sitä vastoin rusakot ovat brunetteja ympäri
vuoden, ja Suomen blondijänistytöt kun tykkäävät jostain kumman
syystä etelämaisen tummista pojista, ja sitten vielä 4)
rusakkonaaras
on koirasta kookkaampi ja saattaa näinollen vetää rusakkokoirasta
turpiin, jos ei vaan kiinnosta!
Hunajapupu |
Suklaapupu. No niin, ja perse taas hajalla! |
Ja
jos ei edes metsäjänistypy ole antanut, niin – ikuinen
opportunisti kun on – on rusakkopoju tiettävästi yrittänyt iskeä
hunajapupujakin vallan! Ja koska hunajapuput eivät sentään millekään peltojänikselle anna, niin viimeisenä konstinaan on rusakko sitten tehnyt temput
puolustuskyvyttömälle suklaapupulle. Ja tietäähän tuon, miten
siinä sitten on käynyt, eihän sitä suklaapupun perse ole sellaista kestänyt, ja milläs sitten paikkaat suklaapupun pyllyn, et sitten
niin millään!
Näistä
jänisasioista mieleen, Ensio Oluella oli ennen muuttoaan Kotkaan
koira, dobermanni Santtu, täydeltä kennelliiton nimeltään
komeasti Dividean Said von Mammerstein. Silloiset naapurit muistavat
varmaan Santun, kaikkien kaverin; rosvojen ja ryöväreidenkin kai,
jos olisivat uskaltaneet pihaan tulla.
Eihän
Santusta mitään kotikoiraa pitänyt tulla, vaan Vääksyn Betoni Oy:n - jonka toimitusjohtajana ym. Ensio Olut tuolloin toimi - betoniaseman
toimisto- ja hallivahti. Mutta kun se ressu oli niin lälly, että
jos jossakin vähän outo rapsahti, niin se olisi mennyt pöydän
alle piiloon, jos olisi uskaltanut.
Santtu |
Kotikoirahan
Santusta sitten tuli. Ja kaikkiruokainen jätemylly - vähän kuin vuohi - vihannekset menivät, jos
ne tulivat isännän lautasen kautta; paitsi tuorekrukku ja tomaatti, ne Santtu jätti.
Muovit ja isommat peltipurkit kuitenkin piti muistaa ottaa pois ruokakupista
ennen kuin päästi Santun syömään, muuten Santtu olisi kai pistänyt nekin poskeensa, ja vieläpä hyvällä halulla.
Mutta
viisas koira se Santtu oli; sille piti oikein antaa vaihtoehtoja,
että se sai sitten niistä ihan itse valita. Esimerkiksi, kun sille
sanoi, että tule tänne, tai ole sitten siellä, se yleensä oli
sitten siellä.
Niin,
siihen jänishommaan. Mikään metsästyskoirahan dobberi ei ole,
eikä aja elävää riistaa; ei Santtukaan. Kaavoitusinsinööri Jokiahokin, jota Santtu innokkaasti retuutti pitkin pihaa, oli oikeasti vain vanha nahkainen lenkkitossu.
Eläviä
siilejä Santtu kyllä kanniskeli suussaan, mutta se piti kai niitä
paremminkin palloina, kuin saaliina, ja kieritteli vaan niitä, jos
silmä vältti, kuistin luiskaa pitkin alas.
Ai niin, pyydystihän Santtu - ja suurella halulla söi - kuistin pelargonioista ihka eläviä kimalaisia, mutta kimalaiset eivät nyt kai ole mitään suurriistaa, joten niitä ei lasketa, välkkä ne ovatkin eläviä.
Ai niin, pyydystihän Santtu - ja suurella halulla söi - kuistin pelargonioista ihka eläviä kimalaisia, mutta kimalaiset eivät nyt kai ole mitään suurriistaa, joten niitä ei lasketa, välkkä ne ovatkin eläviä.
Kerran
sitten kun se eräänä kesäisenä perjantai-iltana oli taas
onnistunut katkaisemaan vaijerihihnansa, joka muuten oli
TIR-vaijeria, vaijeria, jolla rekan ja täysperävaununkin pressua paikallaan pitävät kapellit
sidotaan kiinni runkoon, tiedättehän, joten ei mitään kovin
heppoista narua – tämä on siis se vaijeri, jonka toisessa päässä
on varsinaista juoksuvaijeria pitkin juokseva pylpyrä ja toisessa
päässä on sitten se koira – ja päässyt käymään omilla
teillään.
Pupuna Tupuna |
Kun
Ensio Olut sitten huomasi koiran karanneen, niin eikös tämä jo
tulla reuhua pihaan töpöhäntä innosta vipattaen kuollut kani hampaissaan. Tietenkin Ensio Olut
tunnisti kanin kadun toisella puolella asuvan nuorenparin lasten
luppakorvaiseksi lemmikiksi Pupuna Tupunaksi. Kekseliäs nimenvalinta
muuten, eikö vain?
Ensio
Olut otti kuolleen kanin pois koiralta – onneksi Santtu ei ollut
osannut tehdä Pupuna Tupunalle muuta, kuin vähän retuuttaa, joten
Ensio Olut – laitettuaan Santulle uuden vaijerihihnan, niitä täytyi
olla aina muutama varalla, ja nuhdeltuaan koiraa vakavaan sävyyn –
päätti pestä ja föönillä kuivata ryvettyneen kuolleen kanin, ja
viedä anteeksipyydellen sen takaisin naapurille.
Havaittuaan,
että naapurit eivät olleet kotona, Ensio Olut laittoi kanin
takaisin pihahäkkiinsä arvellen, että naapurit tullessaan kotiin
löytäisivät Pupuna Tupunan kuolleena häkistään, ja olettaisivat
jänön kuolleen luonnollisen edesmenon kautta.
Sunnuntai-iltana
sitten naapurit palasivat kotiinsa, niin naapurin isäntä kohta Ensio Oluelle ihmettelemään:
Tykkimäki |
”Me
oltiin Kouvolassa sukuloimassa ja tietysti me käytiin lasten
lohduksi Tykkimäen huvipuistossa, kun lapset niin kovin parkuivat
Pupuna Tupunan kuolemista. Tuonne talon alapuolelle se haudattiin.
Nyt joku sairasta huumoria harrastava vitsiniekka on kaivanut sen
ylös, pessyt sen ja laittanut sen sitten takaisin häkkiinsä. Nyt
lapset sitten parkuvat taas, ja meidän täytyy kai viedä ne ensi
viikonloppuna lohdutukseksi Puuhamaahan!”
Ja tähän vielä eilisiä STT:n uutisia:
Saudiarabialainen
uskonoppinut kielsi lumiukot
Lumiakka |
Hauskanpito
herätti kuitenkin uskonoppineen paheksunnan, kirjoittaa Gulf News
-lehti. Mohammed Saleh Al Minjed linjasi fatwallaan, että ihmisten
ja eläinten kuvien tekeminen on islamin vastaista.
Fatwaa
levitettiin laajasti sosiaalisessa mediassa, ja se herätti vilkasta
keskustelua. Kannattajat katsoivat, että lumiukkojen rakentelu on
länsimaista hapatusta. Toiset ärtyivät kieltolinjasta.
- Meillä on lunta vain muutaman päivän tai tunnin ajan ja aina joku haluaa viedä meiltä kaiken hauskan. Eihän meille jää kuin kahvinjuonti, kirjoitti bloggari Mishaal.
Merkinneekö
tuo, että jokaisen jihadistin, islamilaisen
fundamentalistin
– al-qaidoja, isisksiä ja mitä niitä boko harameja nyt on –
tulee maailmanlaajuisesti tappaman ja virtaan heittämän jokainen
löytämänsä lumiukko ja -akka.
Nämä eivät varmaankaan ole neitseitä, eikä näitä ole neljääkymmentäkään. Ensio Olut ei kuitenkaan löytänyt muuta otsakkeeseen sopivaa kuvaa |
Ja jos tällainen
fundamentalisti paleltuu kuoliaaksi lumiukkoja etsiessään ja
murhatessaan, tai menehtyy jäätyään murhaamansa lumiukon tai
vaikkapa aura-auton alle, niin tuleeko hänestä silloin marttyyri,
joka pääsee oikopäätä Paratiisiin ja saa siellä urotyöstään
palkkioksi neljäkymmentä neitsettä.
Vai oliko niitä
peräti kahdeksankymmentä?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti