![]() |
Kotkan kaupungin aura-auto |
Tällainen lumentulo – lumentulo
yleensäkin – on sitten niin yhtä vitt… huttua! Vallankin tähän vuodenaikaan,
jolloin päivätkin ovat vaan kaks pimmeetä vastakkain!
Ajatelkaapa nyt vaikkapa
aura-auton kuljettajaa; aura-auton kuljettajaparka joutuu sysipimeänä myrsky-yönä
viimeistään kello kahdelta nousemaan lämpimästä vuoteestaan ja kiirehtimään
töihin kello kolmeksi ehtiäkseen poistamaan lumet aamuäreiden työmatkalaisten
kulkureiteiltä.
Millä aura-auton kuljettaja
sitten itse menee töihin, kun maas on hanki ja järvet jäässä, ja silmä sammunut
auringon? Kuplavolkkaria mainostivat muinoin, että sillä, mutta totuus oli
toinen.
![]() |
Zündappi |
Ensio Olut oli myös joskus
silloin lähes lapsena TVH:n aura-auton lähes kuljettaja. Ei siinä auttanut muu, kuin
pistää lähes kaikki vaatteet ja pompat, mitä vaan löytyi, päälle, vetää
karvareuhka tiukasti korville, työntää eteisen lämpimästä vanha Zündapp-mopo
ulos hyytävään kylmyyteen ja tuikeaan tuiskuun, polkea Zündappi polkimista
käyntiin, laittaa läpinäkyvä, edestä avoin plastiikkatötterö naamalle, ettei
viima nenää ajon aikana vallan naamaan kiinni jäädyttäisi, ja sitten hurauttaa
mopolla tiemestaripiirin talleille läpi tuulen ja tuiskun.
![]() |
"Eteenpäin!" sanoi Ensio Olut lumessa |
![]() |
Velka-Sisu ja kärkiaura |
Aura-autot olivat tuolloin 60-luvulla – noina ammottavina aikoina – nykyisiin verrattuna ”mopoja”; Suomen valtion
Maailmanpankista saaduilla lainarahoilla hankittuja kaksiakselisia
”Velka-Sisuja” ja "Velka-Vanajia", joissa hyrski nokalla peräti 125 hv Leyland-diesel! Joku vanhempi "Roikkonokka-Sisu" oli joukossa.
Tiet olivat pääosin kapeita, mäkisiä ja mutkaisia, ja aurat olivat kärkiauroja, joissa oli hardox-teräksiset sukset - tallat alla.
Tiet olivat pääosin kapeita, mäkisiä ja mutkaisia, ja aurat olivat kärkiauroja, joissa oli hardox-teräksiset sukset - tallat alla.
Nyt niillä on jo kalliit
nelivedot, hydrauliset aurannostolaitteet, alueaurat, paskanloiskijaterät, sun muut vehkeet. Vetäviä akseleitakin voi olla alla jopa neljääkin enemmän tai vähemmän. Yleensä enemmän. Ja moottoritehotkin hipovat pilviä!
![]() |
Pyörökuormaaja |
![]() |
Mehumaija |
Jos mikä yö ei pyrytä lunta,
niin sitä on ryhdyttävä kuormaamaan pyörökuormaajilla, mehumaijoilla sekä
oikeilla kaivinkoneillakin pois katujen varsilta ja ajamaan kuorma-autoilla yötä,
päivää myöten pilkkopimeässä keinovalaistuille, joskus myös pimeille lumenkaatopaikoille.
Se ei ole mitään ilmaista hommaa se, vaikka mitään pysyvää jälkeä ei tuleville
sukupolville – ei edes seuraavaan vuoteen – tuosta jääkään. Toista on
esimerkiksi kallionlouhinta!
![]() |
Talkkari |
Valoisana vuodenaikana lumityöt
olisivat leppoisaa puuhaa - öisinkin! Ainakaan omakotitalojen asukkaat sekä
talkkarit – tai mitä huoltomiehiä ja -naisia ne nykyisin ovat – eivät panisi pahakseen,
jos saisivat levittää aurinkorasvaa nahkaansa ennen yöttömään yöhön lumenluontiin
lähtöään.
Kuka tykkää tosissaan lumesta?
Ei niin kukaan! Eivät edes paikallisradion kuuluttajattaret, joiden on tekopirteästi
toitotettava, että voi, voi, onpas ihanaa, kun maa tulee valkeaksi!
Ja se on kyllä hutun vale, se
”valkea maa”. Ei maa ole, eikä koskaan tule olemaan valkea; maa pysyy eri
ruskeiden sävyissä tästä aina maailman tappiin maan värisenä. Ensio Olut, jos
kuka, sen tietää, Ensio Olut on kymmeniä vuosia maata kaivanut / kaivattanut maanrakennusalan
erikoisasiantuntija, vanhan ajan oikean Tekun käynyt tien- ja
vesirakennusinsinööri, eikä kuunaan ole nähnyt, että maa olisi valkeaksi
muuttunut; semmoista on vallan turha kenenkään väittää!
Harmaata möhnää |
Lumi ei ole edes kaunista, se on
alkuun valkoista väritöntä möhnää, joka pian likaantuu harmaaksi möhnäksi,
johon ilmestyy keltaisia epämääräisiä jälkiä, ja pahempaakin! Lunta ei pidä
näistä keltaisista kohdista syödä! Mutta milläs sysipimeässä näet, minkä
väristä lumi missäkin kohtaa on?
Talviurheilua varten on
rakennettu hiihtoputkia ja jäähalleja ylt’ympäriinsä. Näistä vaan valot pois pyörryksiin,
niin onpa siinä oivat harrastustilat niille, joille ei pelkkä pimeä riitä, vaan
heille pitää olla puoli vuotta pimeän lisäksi kylmää!
Talvet – ainakin lumitalvet ja
pakkaset - on kiellettävä lailla! Jos ei Suomi Eduskuntineen yksin pysty
siihen, niin jos avuksi EU. Tai sitten YK!
![]() |
Lumiukon nenähän ON porkkanaa! |
Ainakin lumiukot on kiellettävä,
koska niiden porkkananenät muistuttavat usein, aivan niin, oikein, porkkanaa.
Loppusanoiksi tähän tarinaan sopinee erään vaunuporarin toteamus
kovalta pakkastalvelta maaliskuun alkupäiviltä vuonna -87 Naantalista, kun Ensio Olut
oli vastaavana mestarina Turku – Naantali moottoriliikennetien työmaalla
välillä Lietsala – Kuparivuori, jolloin yksi sun toinen valitti 27°C
pakkasia: ”Älkää pojat aina valittako; toista se oli Tavisotatalvena, kun pakkasta
oli yli 50 astetta - ja räntää tuli taivaan täydeltä!”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti