![]() |
Jääkauden eläimistöä |
Muualla
maailmassakaan, siis alku-ulkomaassa, ei ollut aluksi paljon ketään; olipa vaan
muutama luolissa asuva alku-ulkomaalainen.
![]() |
Alkuhärkä, eli munaton alkusonni |
![]() |
Alkueläimiä |
![]() |
Luolanainen |
Lisääntymistä (Filii nativitatis) ja sen alkuunpanoa eivät luolaihmiset (homo speluncis) osanneet millään muotoa yhdistää
toisiinsa; pieniä alkuihmisiä (Parvum homo primitivae) vaan tuli.
![]() |
Pieni sammakko lumpeenlehden eessä |
Sitten,
kun alku-ulkomaalaiset olivat lisääntyneet niin kyllin, että nuijakaan
kommunikointivälineenä ei enää riittänyt, he keksivät ruveta puhumaan
keskenään; näin sai alkunsa puhekieli, josta nyttemmin käyetään termiä ulkomaankieli (peregrinae linguae).
Ensimmäinen
puhuttu lause lienee ollut ”antaisit nyt” ("Pedicabo ego adepto"), ensimmäinen kokonainen virke ”ei tänään,
päätä särkee” ("Non hodie, dolet caput meum"). Tällaisesta sivistyneestä sananvaihdosta käytetää tätänykyä termejä
”vonkaaminen” ja ”pihtaaminen”.
Ennen
puhekielen keksimistä vonkaava alkuäijä oli yksinkertaisesti kopauttanut
pihtaavaa alkumuijaa (Veterum pullus) nuijalla kevyesti päähän, josta toimenpiteestä oli
tietenkin tullut alkumuijalle päänsärkyä; nyt voitiin siirtyä sivistyneenpään,
käsitteelliseen keskusteluun, ja jättää päivittäisessä kanssakäymisessä sivistymättömän
nujan käytön vähän vähemmälle.
Seuraavaksi
nämä alku-ulkomaalaiset alkoivat viljellä ja syödä viljaa; syntyi
maanviljelyskulttuuri (agri cultura).
Kaikkien
pirtaan tämä tällainen peli ei sopinut – mahahan sellaisesta menee vallan sekaisin
ja kakkostyypin diabetes iskee kaiken päälle sitten – kunnon lihaa sen olla piti;
mitä nyt joitain juureksia siihen joukkoon, niitä kun löysi vallan pienellä vaivalla kyntämättä,
kylvämättä sieltä täältä metsästä.
Tällainen
alku-ulkomaalainen ylenpalttinen kulttuuri ja sivistys alkoi tietenkin
ajanmittaan riepoa näitä metsästäjä-keräilijä-alkuihmisiä (Venator-Congregantis populum in primitiva) niin, että näistä lyhytjalkaisimmat kyrsiintyivät
vallan ja lähtivät mannerjään vetäytyessä ulkomaalaisen alku-sivistyksen alkulähteiltä
ja piiristä mahdollisimman kauas pois kohti pohjoista.
Pysähdyttyään
muutaman kerran muutaman sukupolven ajaksi syömään kaiken muun riistan joukossa
vähiä villamammutteja (Mammuthus primigenius) nämä alkuihmiset saapuivat Yodianmeren etelärannalle. Siellä
he pysähtyivät syömään pois kuleksimasta loputkin näistä villamammuteista tämän aavan meren tuolta puolen eli etelärannalta ennen kuin kääntyivät siitä oikealle ja lähtivät
kiertämään tuota merta.
Viimein
nämä persjalkaiset (Pedibus asinum), eli alkusuomalaiset pääsivät talviaikaan, kun maas on hanki ja järvet jäässä, vesistöjen
yli ja saapuivat kevään korvalla vihdoin Orimattilan Myllykoskelle.
Orimattilan
Myllykoskella ensimmäinen paikalle ehtinyt alkusuomalainen – joka oli siihen
asti ollut vaan joku alku-ulkomaalainen – huusi suureen ääneen, että onkos täällä
ketään.
![]() |
Vanha kivikautinen asuinpaikka. Kuvan kivet ja vaatteetkin ovat ihan kivikaudelta, nii'in ancient season |
Kun
mistään ei kuulunut vastausta, tämä ensimmäinen alkusuomalainen, eli
suomalaisten persjalkainen esi-isä, sanoi perässätulijoille, että tähän me alku-ukomaalaiset sitä sitten
perustetaan se vanhin tunnettu suomalainen kivikautinen asuipaikka ja kopautti
ensimmäisenä kohdalle osunutta persjalkaista naisenpuolta sivistymättömästi kevyesti nuijalla
päähän ja ryhtyi tekemään tämän suomalaisten esiäidin kanssa ensimmäistä alkusuomalaista.
Näin
sai Suomen kansa alkunsa ja tuota ensimmäisenä Suomen kamaralle astunutta suomalaisten
esi-isää alettiin sitten kutsua Alku-Ensioksi. Toiseksi saapunutta ruvettiin
nimittämään tietenkin Toisioksi.
Tämä ensin saapunut, eli Alku-Ensio on siis myös
Ensio Oluen esi-isä. Ensimmäisen esiäidin nimi lienee ollut Alku-Pirjo - sen
verran hänestä tiedetään aivan varmasti, että hänkin oli joku persjalkainen alku-ulkomaalainen.
Kerran
sitten, kun kivikauden miehet Alku-Ensio ja Toisio istuskelivat vanhuuden päivinään leirinuotiolla grillaamassa huikopalaksi vihoviimeisen Suomenneimellä eläneen villasarvikuonon (Coelodonta antiquitatis) kylkeä, kaksi nuorta miestä käveli leiripaikan ohi kumautellen
vuoronperään toisiaan nuijalla päähän, sanoi Alku-Ensio Toisiolle:
”Mitähän
tästäkin nuorisosta vielä tulee, kun näillä nykynuorilla ei ole muuta mielessä,
kun miten vaan saada nuppi turvoksiin!”
Toisio
siihen:
”Ulkomaan
kotkotuksia, ulkomaan kotkotuksia; enkös minä ole sanonut, tuollaista se polkan ja jenkan kuunteleminen sitten teettää! Humppa ja tango, ne ovat meille alkusuomalaisille sopivaa kuunneltavaa!”
Tosiasiahan
on siis, että ensimmäiset suomalaiset olivat ulkomaalaisia.
Eikä
suomalaisten kannata ulkomaalaisille ainakaan mennä vittuilemaan, koska
enemmistö maailman ihmisistä on yhä – ja tulee aina olemaan – ulkomaalaisia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti